Blijken jouw parels onverkoopbaar?

 in Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

Trainer/coach Iris (42) heeft filosofie gestudeerd. Dat was een prachttijd. Een soort thuiskomen. De studie heeft haar gevormd, handvatten aangereikt, haar levenshouding bepaald. Daar is veel over te vertellen.

Maar na de universiteit zat er niemand op haar te wachten. Door hard te werken bouwde Iris een bescheiden praktijk op rond haar passie. Niemand had haar filosofische inspanning nodig, maar het lukte haar wel mensen te enthousiasmeren. De opbrengst daarvan was nét genoeg om het gevoel te hebben dat ze een bijdrage leverde aan de wereld. Nét genoeg om de huur te betalen.

Iris heeft hart voor haar vak. Overal waar ze de gelegenheid krijgt te vertellen wat ze doet, vertelt ze honderduit over ‘het belang van het denken’, ‘focus in je handelen’, ‘de verheldering van kwesties die ertoe doen’, ‘zelfkennis’ en ‘reflectie’. Superinteressant. Voor wie het wil horen. Voor wie er ook al ongeveer zo over dacht.

Maar niemand komt in beweging.

Iris komt zelf ook niet verder. Ze bereikt alleen de groep mensen die toch al om haar heen stond. Best gezellig, zo’n eigen kring, maar ja…

Wat moet je? Er is veel te zeggen over denken, voelen, intuïtie, leven en werk. Vertel Iris wat. Ze is met niets anders bezig. Ze vertelt er graag over en ze blijft doorpraten tegen iedereen die het horen wil. ‘Filosofie is belangrijk’, zo zou je haar boodschap kort kunnen samenvatten. Maar weinig mensen luisteren. Iris begrijpt dat niet. Als mensen zouden aannemen wat zij te bieden heeft, dan zou ze hen écht goed kunnen helpen.

Ben jij zo’n professional die sterk gedreven is door inhoud? Door je aanpak, methode of werkwijze? Zweer je bij een spirituele invalshoek voor businesscoaching? Is dienend leiderschap het enige waar de wereld op zit te wachten? Geloof je dat een goede ademhaling dé oplossing is voor hardnekkige lichamelijke klachten? Maken jouw klanten via wandelcoaching keuzes die in overeenstemming zijn met zichzelf? Of teken jij levensverhalen op voor mensen die afscheid moeten nemen? Mooi werk! Mooi, maar niet genoeg. Niet genoeg. De veelomvattende, wezenlijke of belangrijke zaken waarmee jij je bezighoudt – dat is niet genoeg.

Zoek een vorm die bijdraagt aan het tot uitdrukking brengen van jouw inhoud. Aan die inhoud ligt het niet, die zit wel goed. Maar stop met praten in het wilde weg. Stop met herschrijven van teksten voor je website. Stop met doorploegen wat anderen hebben geschreven op zoek naar woorden die zeggen wat jij bedoelt. Het zijn jouw woorden niet. Zoek een vorm die tot uitdrukking brengt wat jíj wilt zeggen.

Er is weinig dat zo slecht verkoopt als een aanpak, methode of werkwijze. Iris is iemand die haar werkwijze (‘toegepaste filosofie’) verkoopt, omdat ze daar zo vol van is. Dat werkt niet, of niet voldoende. Met ‘verkopen’ bedoel ik hier trouwens niet alleen geld verdienen, het gaat net zo goed over mensen in beweging brengen, mensen aanzetten tot actie.

Met wat moeite kan iedere trainer, coach, adviseur bij zijn (geliefde) werkwijze een vorm vinden waarin deze drijvende kracht op een natuurlijke manier zijn plek vindt. Dan hoeft die doorvoelde, doorleefde werkwijze niet meer als werkwijze te worden verkocht. Een reuze opluchting is dat.

Iris is opgehouden met praten over ‘het belang van het denken’ en in plaats daarvan verleidt ze mensen om deze denkkracht in te zetten. Dat werkt veel beter. De mensen met wie zij werkt, gebruiken hun denkkracht voor het oplossen van een probleem dat zij ervaren (bijvoorbeeld gebrek aan zichtbaarheid in de markt) en Iris reikt hen daarvoor een concrete oplossing aan (bijvoorbeeld het maken van een persoonlijke elevator pitch). Dat werkt.

Doe geen poging je doelgroep te overtuigen van de kracht van jouw werkwijze, maar zet precies díe kracht in voor het oplossen van een concreet probleem van jouw doelgroep. Zet die tussenstap. Die stap helpt je je boodschap te verhelderen én tegelijk je dienst vorm te geven. Je zult zien dat mensen ineens aannemen wat jij te bieden hebt.

Even terug naar Iris. Iris, dat was ik. Je had het misschien al in de gaten. Inmiddels – vele jaren verder – heb ik mijn vorm gevonden. Door ook eens een keer een andere kant op te kijken – weg van de inhoud. Probeer maar. Te gek wat je dan ziet.

Ben jij vol van jouw werkwijze? Heb je veel te bieden en toch te weinig klanten? Krijg je het mooiste wat je hebt – je inhoud – niet goed over het voetlicht? Een keer samen sparren? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.