Wéér een workshop marketing en acquisitie?

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

De afgelopen drie dagen had Esther (48, zelfstandig teamcoach) doorgebracht in een prachtig conferentieoord in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. En ineens viel het kwartje: dit gaat ‘m niet worden. Dit gaat haar niet helpen. Dit is niet wat ze nodig heeft. Ze wist het al wel, maar ze wist het ook niet. Nu weet ze het zeker.

Dit was de zoveelste training, ook dit keer weer in het vertrouwde gezelschap van mensen zoals zij – zakelijke dienstverleners op zoek naar meer klanten – en met heus een aardige, deskundige trainer voor de groep. Marketing en acquisitie voor zzp’ers. Een bloeiende markt, een markt waarin Esther al jaren aan het shoppen is.

Doodmoe wordt ze ervan. Ze was die dagen met zoveel goede moed begonnen. En met zo weinig energie ging ze weer naar huis.

Ze dacht toch echt dat ze het goed aanpakte, dat ondernemerschap van haar: in beweging blijven, nieuwe dingen leren, hulp vragen bij wat niet vanzelf gaat. Ze doet het allemaal. Marketing en acquisitie, ja, dat blijft een lastig onderdeel. Het ondernemerschap is Esther niet met de paplepel ingegoten, maar die vaardigheden zijn te ontwikkelen, dacht ze. Allerlei trainers, coaches, adviseurs lukt het een eigen onderneming op te bouwen. Waarom zou zij dat niet kunnen?

Dus ze zocht hulp…

Esther stond een weekend lang met 3000 anderen in een grote congreshal te dansen op stoelen. Ze deden vrolijke ontmoetingsspelletjes. Collectief bouwen aan zelfvertrouwen en persoonlijke overtuigingskracht. Prachtig, maar ondertussen was ze vooral onder de indruk van het niet-te-evenaren charisma van de man op het podium.

Ook liet ze zich ruim een jaar begeleiden in het ontwikkelen en implementeren van haar eigen marketingstrategie. Ze doorliep concrete stappenplannen, bouwde haar productenpiramide en doordacht een slimme keten van klantgerichte acties. Ze koppelde ziel aan zakelijkheid. Ze voerde 101 verkoopgesprekken. Ze rekte haar comfortzone op totdat ze er buikpijn van kreeg. Dát is persoonlijke ontwikkeling, hield ze zich voor.

En dan dus net die meerdaagse training, met het doel jezelf als ‘merk’ neer te zetten. Via een ingewikkelde test werden haar persoonlijkheidskenmerken uitgedrukt in kleuren, ze bracht haar kernkwaliteiten en bijbehorende valkuilen in kaart en ze kreeg inzicht in de klanttypen waaruit haar doelgroep bestaat. Zo zag de wereld er heerlijk hanteerbaar uit: de mens en zijn leven gecategoriseerd in figuren en tabellen.

Maar nu was ze weer thuis. Alleen, in haar werkkamer.

Er was niets veranderd. Alles wat ze had geleerd, leek gelijk weer weggegleden.

Geen enkel opgedaan inzicht leek ze te kunnen toepassen, op die veel te uitvoerige website van haar, op haar saaie LinkedIn-pagina, dat lege Facebook-bedrijfsaccount, tijdens dat warrige telefoongesprek met die potentiële opdrachtgever, die wéér niet op haar aanbod inging, hoe enthousiast ze er ook over vertelde. Esther voelde zichzelf en haar onderneming steeds kleiner en onbenulliger worden.

Dit kon toch niet de bedoeling zijn?

Wat is dan eigenlijk wél de bedoeling? Wat kun je doen?

Er zijn meerdere wegen naar Rome – mijn favoriete spreekwoord. Prima als je van alles doet om jezelf te ontwikkelen. Er is ook niets mis met rondkijken en shoppen. Maar als je elke keer geen match ervaart, heb je je wellicht te veel laten afleiden. Soms ligt de oplossing van een lastige kwestie veel dichter bij huis dan je denkt.

Bén jij je bedrijf? Is jouw onderneming de optelsom van alles wat je bent, doet en kunt? Val je aangenaam samen met de dienst die je levert? Zet dan eerst eens helder op een rij wat dát precies is. Vertel dít verhaal aan je doelgroep: op je website, LinkedIn-pagina en in dat gesprek met die potentiële klant. Begin bij die basis. Dan blijkt alles wat je hebt geleerd over marketing en acquisitie daarna vanzelf zijn plek te krijgen. Marketingtips bieden praktische ondersteuning bij het bouwen op die basis. Zonder basis kun je niet bouwen.

Ben je een ervaren trainer, coach, adviseur? Is marketing en acquisitie voor jou nog steeds een lastig onderdeel van je ondernemerschap? Heb je onvoldoende profijt van de workshops en trainingen op dit gebied? Een keer samen sparren hierover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

___

Reageren op dit artikel? Dat kan hieronder. Welkom!

Aanbevolen Berichten
  • Elles Bindels

    Hoi Kiki, ik vind je blogs echt superraak geschreven! Dankjewel.

    • Kiki Verbeek

      Dank je, Elles, leuk om te horen! Heel graag gedaan.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.