Waar zijn jouw 10.000 uur gebleven?

 in Een boek schrijven, Klantenwervend bloggen, Professionele identiteit

“Al 25 jaar werk ik keihard. De hele week rij ik het land door om klanten te bezoeken. Ik ken niemand met hetzelfde specialisme als ik. Vroeg of laat komt iedereen bij mij terecht. Ik ben van plan een boek te schrijven. Ik wil mijn kennis delen. Ik ga ook niet eeuwig mee. Maar ik ben geen schrijver, geen idee waar te beginnen.” Theo (58) is consultant. Betrokken, doorgewinterd, een rots in de branding.

Theo is een meester in zijn vak – dat kun je wel zeggen.
 
Zoals vaker het geval is met mensen die meesterschap hebben bereikt in hun vakgebied: ze gaan zo op in wat ze doen dat de jaren voorbijvliegen. Geen tijd om afstand te nemen. Geen tijd om stil te staan. Waarom zou je ook? Je werk is je lust en je leven. En als er elke dag wel iemand is die je hulp inroept, dan stoom je door.

Je kent ’m wel: de 10.000 uren-regel. Vanaf 10.000 uur gerichte oefening komt een mens tot prestaties van zeer hoge kwaliteit. Dat klinkt best veel: 10.000 uur, en dat is het ook. Reken maar om. Voor de meeste professionals betekent dit ongeveer 10 jaar lang doelgericht bezig zijn met een bepaald onderwerp in een specifiek vakgebied. 10 jaar vlieguren maken. Doorstomen dus. Op een gegeven moment voel je dat je je tot expert hebt ontwikkeld en je merkt dat anderen je ook zo zien.

Oefening baart kunst. Gedrevenheid. Doelgerichtheid. In combinatie met grote betrokkenheid bij de mensen met wie hij werkt en grenzeloze energie voor de inhoud van de zaak. Dat heeft Theo gebracht waar hij nu is. Theo doet waar hij goed in is.

Een supercocktail. Jaren werk werpt zijn vruchten af.

Waar zijn jouw 10.000 uur gebleven? Vraag je je dat weleens af? Die 10.000 uur zitten in je klanten. Ze zitten in jou. Ze zitten in je dagelijkse praktijk. In al die dagen, maanden, jaren die achter je liggen. Dat is prachtig, en dagelijks merkbaar voor de mensen met wie je werkt. Maar er is een breder publiek. Dat publiek kun je bereiken door te schrijven, een blog bijvoorbeeld, of een boek – als je wilt.

Schrijven voor publiek. Schrijven over je vak. Schrijven voor je doelgroep. Je ervaring, kennis en inzicht delen: dat is dé manier om jouw meesterschap zichtbaar te maken. Je hoeft geen schrijver te zijn om jouw verhaal te vertellen. Het gaat erom dat je je betrokkenheid tot uitdrukking brengt.

Schrijf eens een artikel, een blog, een column, casusbeschrijving of praktijkvoorbeeld, noem het zo je wilt. Het doet er niet toe, het komt op hetzelfde neer. Zolang je maar schrijft en deelt. Daarmee help je je doelgroep én maak je jezelf zichtbaar.

Naast zichtbaar maken en delen is schrijven over je vak een goede manier om je verworvenheden te bestendigen. Schrijven doe je voor een ander én voor jezelf. De uitkomst van jouw 10.000 uur verdient het dat je er af en toe voor gaat zitten om deze te ordenen, verhelderen en aan te scherpen. Zo krijg je grip op waar jij voor staat. Dat versterkt je zelfbewustzijn als professional én je positie. Zo komt alles samen.

Breng je betrokkenheid tot uitdrukking. Dat werkt. Schrijf over je vak – zowel op weg naar als (ver) ná jouw 10.000 uur.

Lukt het je niet jouw kennis en ervaring met een breed publiek te delen? Is het de hoogste tijd om in kaart te brengen wat jij hebt verworven? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Yolande Brada

    Wat een rake column Kiki! Het zet me opnieuw aan het denken. Ik ga maar door en door. Ik gun me zelf geen of in ieder geval onvoldoende tijd om te reflecteren en om er weer eens rustig voor te gaan zitten. En ja, een blog schrijven helpt om mijn werk eens te beschouwen. Het streven is er, nu de uitkomst nog. Dankjewel voor deze blog!

    • Kiki Verbeek

      Heel graag gedaan, Yolande! Ik hoop dat deze blog je een extra duwtje geeft, want ik weet hoeveel je te vertellen hebt.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.