Reageert er niemand op jouw website?

 in Webteksten schrijven

“Het is een raadsel,” zegt Marcel (46, organisatieadviseur). “Ik heb een professionele website, een prachtig aanbod en een rijkdom aan ervaring. Maar niemand reageert.” Sinds drie maanden is de site van Marcel officieel online.

Weken is Marcel bezig geweest met denken, praten, schrijven, schrappen en ontwerpen. En toen was-ie er: zijn nieuwe website, écht professioneelDe teksten vatten nog niet alles wat hij wil vertellen, maar voorlopig goed genoeg. Hij heeft behoorlijk wat geld uitgegeven aan de technische bouw. Het ontwerp is fris, de kleuren zijn wat hij zocht, de look&feel is helemaal zijn stijl. Hij heeft zelfs een logo laten maken. Het ziet er goed uit allemaal.

Marcel organiseerde een borrel om de lancering te vieren. Vol vertrouwen markeerde hij zijn weloverwogen stap naar het zelfstandig ondernemerschap. Nu zit hij in de startblokken, klaar voor het grote werk. Maar niemand reageert.

Wat is hier aan de hand?

Let’s go back to the basics.

Wat er gebeurt op de homepage van je website is vergelijkbaar met het op straat aanspreken van iemand die je nog niet kent. De een neemt het initiatief, de ander reageert daarop. Er vindt een ontmoeting plaats. Een paar seconden waarin van alles tegelijk gebeurt.

Wat doe je als je een vreemde aanspreekt op straat? Stel: je wilt de weg vragen. Om te beginnen kijk je naar degene die je aan wilt spreken. Met jouw ogen probeer je zijn of haar blik te vangen. Vervolgens trek je de aandacht: ‘Hallo!’, ‘Mevrouw?’, ‘Meneer!’ Daarna sla je een brug van jezelf naar die ander: ‘Bent u hier bekend?’ of ‘Mag ik u wat vragen?’. Dan pas kom je met de vraag waar het je om te doen is: ‘Kunt u mij vertellen waar de Bakkersstraat is?’ Met een beetje mazzel wijst iemand je vervolgens de juiste route.

Natuurlijk, een website is iets anders dan een ontmoeting op straat. Maar de verschillen zijn kleiner dan je denkt. Ga maar na.

Wanneer was de laatste keer dat jij op straat op een vreemde afstormde om ongevraagd al jouw activiteiten voor die dag, je ervaringen van gisteren en je plannen voor morgen uiteen te zetten en en passant ook even je levensverhaal te vertellen? Dat klinkt absurd, toch?

Toch is dit precies wat menig website doet: als bezoeker val je onmiddellijk midden in het overvolle, gevarieerde, rijke leven van iemand die je niet kent. Dat kan leuk zijn, of verrassend. Maar meestal is het overweldigend. Daar schrikken mensen van. Een beetje druk hier, denkt de bezoeker van die website dan. Er is geen ruimte voor mij. Ik ga maar weer weg. En hij klikt weg.

Maak eerst contact!

Die eerste stap richting een ander, daar gaat het om: contact maken. Voordat je van wal steekt, tast je eerst even de persoon en de situatie af. Voordat je wat dan ook doet, maak eerst contact met de bezoeker van je website. Houd rekening met je lezer zoals je dat ook doet als je in gesprek bent met iemand op straat, in de trein, in een winkel. Hoe kort dat gesprek ook is – stem af op die ander voordat je verder vertelt.

Voor je website betekent dit: zet je bezoeker centraal, benoem de problemen van je doelgroep, schets de wensen van van je doelgroep. Schrijf zoals je spreekt en praat niet te veel over jezelf.

Wie weet raak je vervolgens uitgebreider aan de praat. Maak eerst contact. Anders reageert er niemand, hoe goed je het ook bedoelt.

___

Lukt het je niet contact te maken met de bezoekers van je website? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Amanda

    Heb ontzettend veel gehad aan deze tips, Kiki. Dank!

    • Kiki Verbeek

      Super, Amanda. Goed te horen. Heel graag gedaan.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.