Staat er niet wat je wilt zeggen?

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

“Ik weet wie ik ben en wat ik doe, ik heb altijd goed werk geleverd, maar nu ik na 28 jaar ineens op straat sta, weet ik niet wat ik de wereld over mezelf zal vertellen. In mijn werk ben ik altijd gezien en herkend, maar op dit moment heb ik geen idee wat ik moet zeggen.” Janneke (organisatie-adviseur, 49) is in één klap tot stilstand gekomen. Geschokt, lamgeslagen.

Ze is niet de enige hooggekwalificeerde professional die zich in de afgelopen jaren opeens genoodzaakt ziet als zelfstandige verder te gaan. Er zit niets anders op. Ze moet aan de bak. Janneke neemt haar LinkedIn-profiel nog eens onder de loep en schaaft aan teksten voor een website die er volgens haar toch zal moeten komen.

Ze weet wie ze is en wat ze te bieden heeft. Maar wat ze over zichzelf wil vertellen, dat staat er nooit.

Janneke heeft steeds het gevoel dat ze er niet bij kan, dat ze in teksten over zichzelf en haar dienst nét niet raakt wat ze eigenlijk wil zeggen. Ze wil alles opschrijven, en even later toch ook weer niks omdat wat er staat nooit alles kan zijn.

“Kille woorden, vage taal, algemene uitspraken die iedereen kan doen. Waar zit het hart in die woorden? Ze zijn leeg. Waar zie je mijn aanpak? Voel je mijn werkwijze? Waar lees je het samenzijn met mijn klant en alle nuances daarin?” Dat hele proces waarin ze mensen meeneemt, Janneke ziet er niets van terug in al die woorden.

Zichtbaarheid. Zichtbaar zijn. Je gezien weten. 

Je bent zichtbaar als je de kern van jouw zaak over het voetlicht weet te brengen. De kern van jouw zaak is een ultrakorte samenvatting van wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat. In jouw kleur. Met jouw eigenheid. Jouw toon en jouw stijl. De kunst is het vinden van woorden die van jou zijn, woorden die waar zijn en moeiteloos dragen wie jij bent. Woorden die uitdrukken wat jij te bieden hebt en bovendien een duidelijke brug slaan naar je doelgroep.

Grip krijgen op de kern van jouw zaak is het leggen van een puzzel van tienduizend stukjes.

Inderdaad: het leggen van een puzzel van tienduizend stukjes is moeilijk. Dat doe je niet even tussendoor. Daar moet je voor gaan zitten. Doorgaan waar je eerder bent afgehaakt. Zelfs doorgaan als je het helemaal niet meer weet. Puzzelen totdat het er staat – je professioneel profiel. Klaar voor gebruik. Dat het klopt. Dat het past. Dat het goed voelt. Dán heb je iets in handen waar je een leven lang op kunt teren.

Als je de kern van jouw zaak te pakken hebt en deze deelt op je website of via social media, dan ervaart je lezer dit als een ontmoeting: herkenning, verbinding, contact. Uiteraard voegt een levensechte ontmoeting daar nog van alles aan toe. Maar met een sterk, passend online profiel ben je al vóór het eerste gesprek tien stappen verder met elkaar dan met een webtekst die ieders tekst had kunnen zijn.

Je weet best wat je wilt zeggen. Wat je nu al weet over jezelf en je dienst, daar hoeft niets bij en niets af om je verhaal te kunnen maken. Dat verhaal moet alleen uit je komen. Je ervaring en je intuïtie in woorden vangen. Zodat je wat je wilt zeggen makkelijker kunt delen. Zodat je je doelgroep bereikt.

Je herkent de woorden als je ze ziet. Dan pas gaan ze over jou. 

Krijg je de kern van jouw zaak maar niet te pakken? Ben je te weinig zichtbaar voor je doelgroep? Voelen de woorden op je website leeg terwijl je zoveel te bieden hebt? Een keer samen sparren? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

___

Reageren op dit artikel? Dat kan hieronder. Welkom!

Aanbevolen Berichten
  • Geertje van Rossum

    Pas een telefonische verhelderingssessie gehad. In één woord geweldig. Ik kan even verder en zal vast een keer contact opnemen voor verdere begeleiding. Wat een betrokkenheid en deskundigheid. Ben ik blij mee. Zo kan ik door. En dat gun ik iedereen.

  • Kiki Verbeek

    Dankjewel, Geertje. Heel graag gedaan.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.