Wie gaat er straks met jouw schatkist vandoor?

 in Content marketing, Een boek schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

“Jij hebt makkelijk praten,” zegt Simone (47). “In onze organisatie werkt dat verhaal van jou niet. Wij zijn een hecht netwerk van adviseurs, maar elkaar zomaar een gouden advies of waardevol materiaal geven: ho maar. Iedereen is bang dat een ander er met zijn schatkist vandoor gaat. En vooral: dat-ie dan zelf met lege handen achterblijft.”

Als angst bepaalt wat mensen elkaar gunnen… Wat doe je dan?

In een zakelijke setting zijn professionals soms bang dat een ander er met hun ideeën, hun klanten, hun budget vandoor gaat. Die dingen gebeuren en zullen blijven gebeuren. Maar terughoudendheid of afscherming als reactie hierop is een korte-termijn-oplossing. Daar kom je als professional niet verder mee. Daar bereik je je doelgroep ook niet mee.

Soms gunt iemand een ander iets niet omdat hij bang is dan zelf tekort te komen. Dit is de angel in het concept van content marketing, van geven, van delen, van gulheid. Angst gaat je daarin niet verder helpen, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

De afgelopen weken deden Uitgeverij Thema en ik een Gun&Geef Actie in het kader van het verschijnen van mijn nieuwe boek over bloggen. Zakelijk bloggen gaat namelijk over gunnen en geven: de blogger geeft in zijn artikelen iets waardevols aan zijn doelgroep, tips en adviezen waar zijn lezer gelijk mee uit de voeten kan, waar die ander daadwerkelijk iets aan heeft. Dat is handig, nuttig, zinvol. En leuk om te doen.

In het kader van deze actie vroeg ik mensen me te laten weten wie zij in hun omgeving meer zichtbaarheid gunnen, en waarom. Het aantal inzendingen heeft me overweldigd en de motivaties bij deze inzendingen nog meer. Iemand iets gunnen is een vrolijke, hartelijke, luchtige activiteit, zelfs al is de motivatie zwaar. Gunnen geeft beide partijen energie. Dat werd me heel duidelijk.

Waardevolle informatie weggeven is wat ikzelf doe in mijn boek over bloggen en in mijn eerdere boek over het schrijven van overtuigende profielteksten. In deze boeken geef ik alles weg wat ik mijn doelgroep te bieden heb. Zomaar, gratis – nou ja, voor de prijs van een boek dan. Maar wat als er vervolgens niemand meer bij me aanklopt voor een workshop, een training of persoonlijke begeleiding?

Natuurlijk was ik bang.

Maar het tegendeel gebeurde: hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer er naar je toekomt. Op het eerste gezicht een vreemde paradox. Maar laat je niet imponeren door ongemak. Probeer het. Wie waarde weggeeft, trekt mensen aan. Je kunt nooit te veel weggeven.

Gun jij soms iemand iets niet omdat je bang bent dan zelf tekort te komen?

Je kunt je pas van deze angst bevrijden door te ervaren hoe een houding en een praktijk van gunnen, geven en delen werkt. Dat je daarmee zoveel meer wint dan je eventueel verliest. Dit brengt je bij lef: de moed om dit te proberen en te kijken wat er gebeurt. Ik durf te beloven dat het de moeite van het nemen van de drempel waard is.

WEES GUL. Ongekend gul. Een mooi voorbeeld is Aartjan van Erkel wiens boek afgelopen zomer binnen korte tijd op nummer 1 stond in de Managementboek Top 100. Aartjan schreef vervolgens in no time een gratis e-boek waarin hij je heel precies, concreet en gedetailleerd vertelt wat hij heeft gedaan om dit te laten gebeuren. Geweldig. Om te lachen zo gul.

En als je dan gul bent, en het overkomt je dat een ander er met jouw schatkist vandoor gaat, vraag je dan eens af hoe waarschijnlijk het is dat je zelf met lege handen achterblijft. De kans is groot dat jouw schat goud genoeg biedt voor twee, of drie of vier of vijf of zes of zeven…

Ben jij (stiekem) bang dat een ander er met jouw ideeën, jouw inspanningen, jouw klanten vandoor gaat? Een vaag, onuitgesproken, onaangenaam gevoel van concurrentie. Misschien wel om niets. Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

Aanbevolen Berichten
  • Marjolein Engbers

    Dankjewel Kiki voor alles wat je zo gul deelt, de liefde voor je vak! Van alle info over marketing die ik afgelopen paar jaar tot me nam (boeken, workshops, seminars, webinars etc) zijn jouw twee boeken voor mij het meest toepasbaar. Het klopt, alles wat ik aandacht geef groeit, zowel angst als liefde. Ik kies voor het laatste. Dank voor je inspiratie!

  • Kiki Verbeek

    Dag Marjolein, heel graag gedaan! Mensen zoals jij, daar doe ik het voor. Alle goeds met het profileren van jezelf en dat wat jij in de wereld wilt zetten. Hartelijke groet, Kiki

  • Marieke

    Ja, daar sluit ik me graag bij aan, Kiki.
    Je hebt een stimulerende, inspirerende en confronterende aanpak, die bovendien heel helder en praktisch is. Je bent gaan doen waar je (van nature) goed in bent en daarmee een voorbeeld voor anderen. Je boeken heb ik (nog) niet gelezen, maar je blogs inspireren elke keer tot een nieuwe uitdaging die ik graag wil aangaan.
    Telkens weer een nieuwe stimulans.Hartelijk dank!

    • Kiki Verbeek

      Dag Marieke, dank voor je enthousiaste, stimulerende woorden! Heel graag gedaan. Hartelijke groet, Kiki

  • Claudia Camu

    Wat heerlijk altijd weer om jouw verhalen te lezen, zo authentiek en puur en tegelijkertijd ook zo verhelderend.
    Jij bent en blijft mijn held 🙂

    • Kiki Verbeek

      Dankjewel Claudia, ik ben er stil van. Wat verwarmend, zoveel enthousiasme.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.