Je pitch, je visie, je bio etc. schrijven
Maak jezelf zichtbaar, herkenbaar én superaantrekkelijk
Klinken jouw kwaliteiten niet door in je profiel? Vertel je steeds iets anders als je praat over wat je doet? Komt je expertise niet goed uit de verf? Heb je te veel woorden nodig om te zeggen waar je voor staat? Ben je al twee jaar bezig met de teksten op je website?
Procesbegeleiders & hun profiel
De afgelopen tien jaar heb ik honderden coaches, adviseurs, interimmanagers, therapeuten, trainers en andere procesbegeleiders mogen helpen bij het neerzetten van hun professionele identiteit. Wie je bent, wat je doet, voor wie, waartoe en waarom is dé basis voor het verhaal dat je over jezelf vertelt.
Dit zijn de 10 profielteksten die ik onderscheid, je kent ze wel:
- Persoonlijke bedrijfsboodschap (je pitch)
- Ondernemersstatement (je visie)
- Bedrijfsmotto & tagline (de kern van jouw zaak in pakkende leuzen)
- Resultatenlijst (praten in baten voor je doelgroep)
- Pakkende vragen (de vinger op de zere plek van je doelgroep)
- Toelichting op je werkwijze (hoe je tot de beloofde doelen komt)
- Achtergrondverhaal (‘connecting the dots’)
- Korte bio (ultrakorte samenvatting van een heel leven)
- Weblog (klanten werven door waardevolle inhoud weg te geven)
- Visitekaartje (jezelf in één woord)
Teksten voor je dagelijkse praktijk
Dit zijn teksten voor in je dagelijkse praktijk: je website, profielen, sociale media, blog, columns, artikelen, tijdens presentaties, kennismakingsgesprekken of netwerkbijeenkomsten: klantgericht, vanuit de inhoud opgebouwd, passend bij wie je bent en wat je doet. Je kunt er meteen de wereld mee in.
Je neemt je plek in en je geeft jouw verhaal een stem
Een stevige professionele identiteit
Met een heldere professionele identiteit sta je stevig. Je brengt je kennis en ervaring in beeld. Je presenteert je met gemak in een nieuwe setting. Je bent herkenbaar voor je doelgroep. Je zet je expertise doelgericht in. Je beschikt over woorden en zinnen waarop je kunt terugvallen. Je hebt een natuurlijke aantrekkingskracht. Kortom: je verwerft expertstatus in jouw niche.
Grip krijgen op je professionele identiteit is een taaie klus. Hoe vind je een vorm voor jouw inhoud? Hoe vind je de woorden die jouw lading dekken? Hoe breng je de lijnen in je leven bij elkaar? En hoe presenteer je dit allemaal?