Drie acties om je profiel te versterken

 in Professioneel profiel, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Zoals je weet, help ik mensen zoals jij bij het maken van hun persoonlijk profiel: een helder verhaal waarin je je dienst neerzet voor je doelgroep, je klanten, je opdrachtgevers.

Mijn klanten zijn meestal veelzijdige types die op zoek zijn naar focus. Getalenteerde mensen met zoveel kwaliteiten dat ze soms niet meer weten wat ze op de voorgrond willen zetten. Professionals die vaak al jaren aan hun website knutselen, maar er staat nog steeds niet wat ze bedoelen.

Je professionele identiteit helder over het voetlicht brengen is een grondig karwei. Omdat er zoveel invalshoeken zijn. Omdat de boodschap over jou gaat. Omdat het verhaal kort moet. Omdat je niet kunt kiezen. Omdat je wilt dat je profiel recht doet aan alles wat er is.

Toch zijn er in elk geval drie dingen die je deze zomer tussendoor kunt doen: kleine aanpassingen aan je profiel die een groot verschil maken, op je website, op je LinkedIn, op de profielpagina van de organisatie waar je werkt.

(1) Zorg voor een tagline
Een tagline is een korte zin of woordgroep die onder je naam, logo of bedrijfsnaam staat. Hierin maak je in een paar woorden duidelijk wat je doet. Dus wees informatief. Kies gangbare termen. Je hoeft niet origineel te zijn, vooral duidelijk. Mijn tagline is bijvoorbeeld ‘Een overtuigend profiel voor ervaren coaches en adviseurs’. Zo weet je meteen wie waarvoor bij mij kan aankloppen.

(2) Zorg ervoor dat er iets op het spel staat
Zet de allerlastigste kwestie die bij jouw doelgroep speelt op de voorgrond. Zorg ervoor dat jouw potentiële klant onmiddellijk zichzelf en zijn worsteling herkent als hij jouw profiel ziet. Op mijn website staat bijvoorbeeld een rijtje pakkende vragen: vragen waarin ik de vinger op de zere plek van mijn doelgroep leg. Want dat is wat ik graag doe: het oplossen van die problemen, het aanpakken van die kwesties.

(3) Gebruik het denken van je doelgroep als structuur
Zorg ervoor dat het denken van je klant het uitgangspunt is voor je menu-structuur, de indeling van je homepage of de opbouw van je verhaal. Dus niet jouw eigen denken. Bijvoorbeeld de presentatie van je aanbod: je diensten kun je weergeven zoals ze zich in de loop der jaren in jouw praktijk hebben ontwikkeld. Maar is die ordening ook relevant voor je doelgroep? Waarschijnlijk niet. Voor je klant ligt een andere indeling meer voor de hand. Zijn perspectief is anders dan het jouwe. Hij komt met specifieke vragen bij jou terecht en maakt keuzes op zijn eigen gronden. Zorg ervoor dat de opbouw van je website de lijn van zijn gedachten volgt, dán sla je een brug.

Het helder neerzetten van jouw professionele verhaal is een proces van vele stappen. Laat je niet ontmoedigen door de complexiteit. Begin ergens en breng een kleine verbetering aan. Zo word je steeds wijzer over wat jij wilt zeggen en hoe je dat op zo’n manier kunt doen dat jouw verhaal je doelgroep bereikt.

Ben je niet tevreden met de teksten op je website? Klinken jouw kwaliteiten onvoldoende door in wat je over jezelf vertelt? Is nog steeds onhelder wat je precies doet? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.