Stockfoto’s en containerbegrippen

 in Overtuigende profielteksten, Persoonlijk profiel, Professionele identiteit

Bart (48) is leiderschapscoach en op zijn website staan stockfoto’s van stralende mensen aan glanzende tafels. Blokjes tekst schreeuwen me toe hoe je jezelf overtreft, dat je alles uit je mensen moet halen, dat de wereld maakbaar is. Vol met containerbegrippen als: resultaatgerichtheid, uitdaging, organisatiestructuur, transformatie, leiderschapsontwikkeling. Containerbegrippen zijn de stockfoto’s van onze taal.

Bart heeft zijn hart op de goede plek en doet zijn werk met toewijding – maar dit voel ik niet als ik door zijn website navigeer. De warme man die ik ken, met zijn persoonlijke benadering, is daar heel ver weg.

Ik heb Bart leren kennen als een rustige man met een missie, dat is precies wat hem zo aantrekkelijk maakt. Hij kan goed luisteren en heeft zijn eigen verhaal doorleefd. Hij voelt mensen goed aan en weet waar hijzelf voor staat. Hij is zorgvuldig en daadkrachtig.

Bart kijkt nooit op zijn eigen website, wat daar staat, weet-ie niet precies. Hij heeft de klus jaren geleden uit handen gegeven aan een webbouwer, want hij moest online te vinden zijn. En vindbaar is-ie, hij heeft er zelfs twee. Allebei met foto’s van mensen met wie niemand zich kan identificeren. Allebei met teksten die langs iedereen heen glijden.

Ik kijk naar de foto op de homepage. ‘Zijn dat je klanten, Bart?’ ‘Nee, natuurlijk niet, zo zien mijn klanten er niet uit.’ ‘Hoe dan wel?’ ‘Gewoon, mensen. Mensen die hun best doen, maar vaak ook niet weten hoe te handelen, welke keuze te maken, welke beslissing te nemen, en daar dan van wakker liggen. Ik denk graag met ze mee.’

‘Op je website staat: realiseren van verandering met ongekende impact – is dat wat je doet, Bart?’ ‘Nou, zo zou ik het zelf niet noemen, maar ja, zo zeg je dat toch?’

Bart heeft werk genoeg, maar wordt niet gevonden door de klanten die goed bij hem zouden passen. Want zij herkennen hem niet én ze herkennen zichzelf niet in zijn online verhaal.

Hoe zorg je ervoor dat een ander ziet hoe jij in je werk staat?

Maak contact. Richt je op de mensen in je doelgroep en wees je ervan bewust dat ze jou nog nooit hebben ontmoet. Vergeet dat niet. Schrijf dezelfde taal die je spreekt. Wees benaderbaar, behulpzaam en toegankelijk.

Maak de betekenis van je werk expliciet. Consultancy richt zich vaak op abstracte processen, maar in de dagelijkse praktijk is dat concreet gedoe. Containerbegrippen, grote woorden en vage concepten komen daar niet in de buurt. Dus: wees specifiek in het formuleren van de vragen, de problemen, de worstelingen, de oplossingen, de resultaten, kortom: de betekenis van je werk in de wereld. Ook leuk voor jezelf trouwens.

Zet een sfeer neer. Zet een beeld van jezelf neer. Vind je eigen toon en stijl. Stockfoto’s helpen daar niet bij. Laat merken dat je een mens bent tussen de mensen. Vertel je verhaal, dat moet kort, dat mag onvolledig, dat hoeft niet bijzonder, zolang het maar van jou is.

Voel je je niet thuis op je eigen website? Zeggen klanten dat je in het echt veel leuker bent dan op je site? Past je website niet bij je? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.