Heb jij ook zo’n vaag vak?

 in Professioneel profiel, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

“Heb jij ook zo’n vaag vak?” vroeg de ene coach aan de andere coach. “Ja, helaas…” antwoordde de een. “Ik ook” zei de ander. En ze zwegen.

Vaag? Hoezo vaag? Ik geloof er niets van. Niemand die al vele jaren aan de slag is en met toewijding zijn werk doet, heeft een vaag vak. Niemand die elke dag met mensen werkt, heeft een vaag vak. Hier is iets anders aan de hand.

Het kan toch niet waar zijn: dat je de teksten voor je website al tien keer hebt herschreven, dat je nog steeds niet weet wat je op je LinkedIn-pagina zult zetten, dat je maar wat mompelt als iemand op een feestje naar je werk vraagt…

Veel coaches ervaren verlegenheid in het zoeken van woorden over hun werk terwijl ze in hun dagelijkse praktijk gewoon vertrouwen op hun expertise en prima functioneren. Waar zijn de woorden die deze expertise tot uitdrukking brengen? Waar zijn de profielteksten die jouw doelgroep ook dat vanzelfsprekende vertrouwen geven dat jijzelf voelt als je gewoon kunt doen waar je goed in bent? Hier klopt iets niet. Hoe is het mogelijk dat menig coach of adviseur om woorden verlegen zit als hij wil vertellen over zijn werk?

In het coachvak kom ik relatief veel bescheiden mensen tegen. En wat is er aan de hand met bescheiden mensen? Ze voelen ongemak bij het positioneren van zichzelf. Ze ervaren ronduit weerstand bij het profileren van zichzelf. En dan is er dus ook nog die lastige zoektocht naar de juiste woorden. Deze slechte combinatie van factoren is de oorzaak van het Grote Zwijgen van veel coaches en adviseurs. Terwijl ze veel bieden, kunnen bogen op jarenlange ervaring en een praktijk met tevreden klanten hebben.

Het ís ook lastig om je eigen vak en je persoonlijke invulling van dat vak kort en krachtig onder woorden te brengen voor anderen. Zeker als je met mensen aan hun ontwikkeling werkt. Toch is het van belang dat je dat doet, voor potentiële klanten, voor eventuele collega’s en niet in de laatste plaats voor jezelf. Met een helder profiel word je niet alleen zichtbaar, maar ontwikkel je ook een sterk zelfbewustzijn, en het geeft zelfvertrouwen. Ook voor bescheiden mensen – die gerust bescheiden mogen blijven – is dit een grote winst.

Niemand wil een onzichtbare professional zijn. Maar zolang je zwijgt, blijf je wel onzichtbaar. Kom uit die vage schaduw, zoek de juiste woorden bij de dienst die je levert en laat jezelf zien. Rustig, positief en zelfbewust. Als je dit doet op een manier die bij je past, dan word je herkend in wat je doet en komt je doelgroep naar je toe.

Natuurlijk heb je geen vaag vak! Je hebt gewoon nog niet goed genoeg nagedacht over hoe je zult zegen wat je te zeggen hebt. Je worstelt met WAT je zult zeggen en HOE je dat kort en krachtig kunt doen, op een manier die past bij wie je bent én bij wat je doet. Dat is iets anders.

Vind jij het lastig om duidelijk te maken wie je bent en wat je doet, en waarom dat van belang is? In het coachingsprogramma Groot Glashelder Verhaal begeleid ik je intensief bij het uitdenken, doorvoelen én verwoorden van jouw eigen professionele verhaal. Daarna heb je 10 profielteksten waar je een leven lang op kunt teren. Geïnteresseerd? Meld je via deze link aan voor een telefonische VERHELDERINGSSESSIE ter oriëntatie (gratis en vrijblijvend, 30 min.)

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan hieronder. Je bent welkom!

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.