Bén jij je elevator pitch?
“Bén ik dat wel?” verzuchtte organisatieadviseur Martine moedeloos na het hardop lezen van haar elevator pitch. Ze had de afgelopen weken vele uren aan haar bedrijfsboodschap geschreven, geschrapt en geschaafd, en nu was daar het resultaat… ‘Bén ik dat wel?’ Een onthutsende vraag. En het antwoord was ‘nee’.
‘Bén ik dat?’ Een fundamentele vraag ook. Kun je je identificeren met de professionele boodschap die je uitdraagt? De meeste mensen streven naar werk dat past bij wie ze zijn. Opdat ze zichzelf erin tot uitdrukking kunnen brengen. Geen gekke ambitie, lijkt me. Als je samenvalt met wat je doet, dan kom je in een flow. Zowel jijzelf als de mensen met wie je werkt profiteren daarvan: topresultaat voor alle partijen.
Als je veel tijd en aandacht besteedt aan het maken van een overtuigende pitch en na al dat gepuzzel constateer je dat je je niet kunt identificeren met het resultaat, wat is er dan aan de hand? Waar is ’t misgegaan? En hoe dat te voorkomen?
Hieronder 5 valkuilen. In dit artikel meer over de eerste valkuil. De komende weken komen de andere valkuilen stuk voor stuk voorbij. Check je eigen elevator pitch en doe je voordeel met de tips. Nu eerst de valkuilen bij het schrijven van een passende pitch:
- Je hebt je onvoldoende ingeleefd in je doelgroep
- Je bent al schrijvend kwijtgeraakt waar het jou om te doen is in je werk
- Je bent te veel bezig met zeggen wat anderen willen horen
- Je blijft te abstract of te algemeen in je formuleringen over wat je doet
- Je hebt nog niet goed genoeg nagedacht over wat je wilt zeggen
Als je je als professionele dienstverlener niet kunt identificeren met wat je vertelt over jezelf en je vak – of als je überhaupt niet goed weet wat je over je dienst zult vertellen, dan is er iets aan de hand. Hoe je deze impasse doorbreekt, hangt af van wát er precies aan de hand is. In welke valkuil ben je getrapt?
Deze week over de valkuil van je onvoldoende inleven in je doelgroep.
Leef je in je doelgroep in!
Als je je in de presentatie van jezelf onvoldoende inleeft in je doelgroep, dan schiet je je doel voorbij. De kunst is om in je elevator pitch over je doelgroep te spreken in plaats van over jezelf. Later kun je over jezelf vertellen. De mensen in jouw doelgroep luisteren graag naar jou nadat ze zichzelf ervan hebben overtuigd dat jij iets biedt dat relevant is voor hen. Zolang je luisteraar daarvan niet overtuigd is, zal zijn aandacht afdwalen. In dat beginstadium over jezelf praten heeft een averechts effect: je bereikt je luisteraar niet, je jaagt hem juist weg.
Zeg in je pitch dus niet zoiets als: “Ik ben Pieter de Graaf. Met veel plezier maak ik prachtige, professionele foto- en videoreportages van ondernemers in hun bedrijf. Ik heb mijn eigen unieke aanpak ontwikkeld en pas deze al twintig jaar met veel succes toe.”
Zeg in plaats daarvan (bijvoorbeeld): “Ik ben Pieter de Graaf. Ik help ondernemers die zich belemmerd voelen in hun online profilering aan een set professionele, ontspannen profielfoto’s en bedrijfsvideo’s, speciaal voor diegenen die verstarren bij het zien van een camera.”
Voel je ’m? Het is misschien even een knop die je om te zetten hebt: praat over jezelf door over je doelgroep te spreken. Verbreed je blik en leef je in!
Schaaf jij al té lang aan je bedrijfsboodschap? Drukt-ie nog steeds niet uit wat jij wilt zeggen? Maak ruimte voor het uitdenken, doorvoelen en verwoorden van jouw professionele verhaal. Schrijf 10 profielteksten waar je een leven lang op kunt teren (voor website, social media, workshops, lezingen etc.) Geïnteresseerd in mijn begeleiding hierbij? Meld je via deze link aan voor een telefonische VERHELDERINGSSESSIE ter oriëntatie (gratis en vrijblijvend, 30 minuten)
Wil je reageren op dit artikel? Dat kan hieronder. Welkom!