Ben jij een brave leerling?
Sommige mensen zijn brave leerlingen. Dat waren ze vroeger op school, en dat zijn ze dan vaak nog steeds als ze volwassen zijn. Als brave leerlingen iets willen leren, dan zoeken ze een deskundige begeleider. Die leert ze iets specifieks dat ze nog niet konden – bijvoorbeeld het schrijven van een overtuigende elevator pitch.
Brave leerlingen luisteren naar de adviezen die ze krijgen en passen deze toe, bijvoorbeeld op die elevator pitch. Ze kijken naar goede voorbeelden, en kopiëren deze zorguldig. Ze vragen hun omgeving om feedback. Ze vragen hun begeleider ‘of het zo goed is’. Ze schrijven en herschrijven, ze schaven en schikken. Ze doen erg hun best.
En dan ineens: de anti-climax. De elevator pitch die ze wilden schrijven, die staat, maar zijzelf zijn eruit verdwenen. Operatie geslaagd, patiënt overleden, dat idee. Alles duidelijk, netjes en verzorgd. Maar er klopt geen hart in die tekst. De boodschap is algemeen, de stijl is neutraal, de toon nietszeggend. De drijfveer van de spreker klinkt niet door in de woorden die er staan. Betrokkenheid nul. Dertien in een dozijn. Dan kun je net zo goed iets anders gaan doen.
Wat als je jezelf niet herkent in de boodschap die je uitdraagt? Je weet hoe belangrijk het is je als professional stevig neer te zetten, maar je hoort jezelf praten… Gaat dat over mij? Bén ik dat? In mijn vorige artikel schreef ik over organisatieadviseur Martine die moedeloos werd na het hardop lezen van haar elevator pitch. Ze had het gevoel dat die boodschap niet over haar ging. Onthutsend. Als je tijd en aandacht besteedt aan het maken van een overtuigende pitch en na al dat gepuzzel constateer je dat je je niet kunt identificeren met het resultaat, dan is er iets aan de hand.
Oproep aan alle brave leerlingen: fijn als je ontvankelijk bent voor nieuwe kennis, maar verlies je drijfveer niet uit het oog. Blijf zelf nadenken terwijl je druk bezig bent tips en adviezen van anderen ter harte te nemen. Vergeet niet om die adviezen te vertalen naar jouw situatie. Jij bent de deskundige in je eigen situatie. Vraag je bij elke stap die je zet af of er nog steeds staat wat jij van jezelf wilt laten zien. Is dit de dienst die jij levert? En zo niet: zoek dan verder, naar andere woorden, een andere toon. Laat je niet afleiden. Laat je begeleiden, maar laat je niet in een mal stoppen.
Verlies je eigen inhoud niet terwijl je jezelf in de vorm van een ander dwingt. Hoe deskundig deze ander ook is.
Hieronder staan 5 veelvoorkomende valkuilen bij het schrijven van een elevator pitch die past bij wie je bent en klopt bij wat je doet. Dit artikel betrof de tweede valkuil: je bent kwijtgeraakt waar het jou om te doen is in je werk. Mijn vorige blog ging over de valkuil van je onvoldoende inleven in je doelgroep, de komende weken komen de overige valkuilen aan bod. Doe er je voordeel mee.
- Je hebt je onvoldoende ingeleefd in je doelgroep
- Je bent kwijtgeraakt waar het joú om te doen is in je werk
- Je bent te veel bezig met zeggen wat anderen willen horen
- Je blijft te abstract of te algemeen in wat je zegt
- Je hebt nog niet goed genoeg nagedacht over wat je wilt zeggen
Wordt vervolgd!
Schaaf jij al té lang aan je elevator pitch? Drukt-ie nog steeds niet uit wat jij wilt laten zien? Meld je via deze link aan voor een telefonische VERHELDERINGSSESSIE (gratis en vrijblijvend, 30 minuten). Deze week geef ik 3 sessies gratis weg.
Wil je reageren op dit artikel? Dat kan hieronder.