Hoe kan ik me profileren als generalist?

 in Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Als ik websites zie van mensen die zeggen dat ze voor van alles en nog wat inzetbaar zijn, dan geloof ik dat nooit. Maar van mezelf geloof ik dat wel. Er is écht veel waar ik goed in ben.”

Nelleke (54) heeft ruim dertig jaar werkervaring: van MKB en startup tot multinational en ngo. Ze weet van in- en verkoop, van financiën en ook van HR, ze kan goed leidinggeven en ze heeft zich bewezen in het coachen van medewerkers, ze houdt zowel van mensen als van dikke stapels papier. Ze is van vele markten thuis.

Hoe kan zij zich het beste profileren als generalist?

Jezelf profileren als generalist. Het lijkt een paradoxale opgave. Een eigen profiel betekent dat je herkenbaar bent, een eigen kleur hebt, het liefst in een specifieke niche. Een generalist daarentegen verbindt vele werelden en is vaak lastig herkenbaar in die rol.

Hoe tackel je dit als je wilt solliciteren naar een nieuwe functie of op zoek bent naar een nieuwe klus?

Mensen met veel kennis en ervaring in verschillende domeinen zien zichzelf vaak als generalist. Mensen met uiteenlopende talenten worden door hun collega’s regelmatig als generalist bestempeld, omdat ze zo veel doen en zo veel kunnen. Generalist: het is een onaantrekkelijke term voor heel aantrekkelijke mensen. Het woord is kleurloos, de mensen vaak kleurrijk.

Doe je jezelf recht door jezelf ‘generalist’ te noemen?

Iedereen met een lange loopbaan, hoe afwisselend ook, heeft een eigen kleur. Soms is het even zoeken naar de juiste tint, bijvoorbeeld als je nooit aandacht hebt geschonken aan het bepalen van je eigen kleur of als je vaak van kleur bent veranderd. Maar dat betekent niet dat je geen kleur hébt.

Vergeet niet dat je profilering zich op andere zaken kan richten dan sector, doelgroep of taak. Zie je misschien een rode draad in het type problemen dat je helpt oplossen? Zie je overeenkomsten tussen de resultaten die je bereikt? Staat wellicht dezelfde visie voorop in alles wat je doet? Of werk je vanuit een soortgelijke drive? Dát is waarin jij jezelf zichtbaar maakt, meer dan als generalist.

Je profileren als generalist betekent laten zien waartoe jouw brede ontwikkeling heeft geleid. Voor welke werkzaamheden heeft deze vorming jou bij uitstek geschikt gemaakt? Wat is het resultaat van de verbindingen die juist jij tussen al die verschillende werelden weet te leggen? Wat kan jouw rijke ervaringskennis betekenen voor de organisatie waarvoor jij je inzet?

Elke generalist is óók een specialist als die de moeite doet eens even stil te staan en te benoemen waar al die talenten, interesses en vaardigheden in zijn uitgemond. Dáár zit namelijk je kleur. Zorg ervoor dat je niet verdwijnt in algemeenheden of abstracties. Jij bent niet van alles. Doordat jíj́ het bent – dat maakt een wezenlijk verschil.

Ben je een generalist en ben je er trots op? Maar lukt het je niet goed om jouw meerwaarde over het voetlicht te krijgen? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.