Val jij vooral op als je alleen in je kamer bent?
Er zijn heel wat professionals met jarenlange werkervaring, die weten wat ze willen, maar daar niet voor gaan staan. Na je veertigste gaat dat knagen, na je vijftigste wordt het een last.
‘Ja, dit is wat ik het liefste wil, maar dat ga ik niet hardop uitspreken.’ ‘Ja, dit is wat mij drijft, maar dat houd ik voor me.’ ‘Ja, dit is waar ik voor sta, maar dat zal mensen afschrikken.’ ‘Ja, dit is mijn visie, maar ik twijfel of ik dat zal zeggen.’ ‘Ja, dit is waar ik van ben, maar daar durf ik niet voor te kiezen.’ Dit zijn vijf verschillende uitspraken van vijf ervaren dienstverleners.
Vijf gemiste kansen op een voldaan gevoel.
Wat kun je doen?
Het korte antwoord is: kleur bekennen. Jij weet vanbinnen waar jij van bent. Als je daar woorden aan geeft, weten anderen het ook. Dat is het begin.
Kleur? Je valt liever op zonder op te vallen. Je bent liever zichtbaar zonder gezien te worden. Je bent liever herkenbaar zonder te worden herkend. Je bent op je alleraantrekkelijkst als je je verbergt in je werk. Dat is een worsteling.
Je hebt kleur, maar draagt meestal een donkerblauw colbertjasje. Je neemt positie in en krabbelt snel weer terug. Je spreekt je uit, maar alleen in het bijzijn van je vrienden.
Veelgehoorde excuses: ‘Ik ben een introvert persoon.’ ‘Ik ben nogal gericht op de inhoud.’ ‘Kwaliteit verkoopt zichzelf.’ ‘Ik heb geen tijd.’ ‘Ik heb niks met sociale media.’ ‘Mijn werkveld is gevoelige materie.’ ‘Ik heb geen zin om schreeuwerig te doen.’
Allemaal waar.
Maar hoe zorg je ervoor dat jij terechtkomt in een fase van je loopbaan waarin je de krenten uit de pap kunt pikken? Hoe organiseer je dat jij de juiste persoon bent op de juiste plek? Maak jezelf zichtbaar, vanuit de inhoud van je werk. Je doelgroep wil graag weten wie jij bent, jij mag dat laten zien en dat kan op jouw manier. Je mag alleen niet nalaten het te doen.
Niemand heeft er wat aan als jij vooral opvalt als je alleen in je kamer bent en je successen overdenkt. Jij niet en je doelgroep niet.
Je haalt de meeste voldoening uit je werk als je inzet wat jij in huis hebt: jouw ervaring, jouw vaardigheden, jouw specifieke blik. Daar mag je in jouw stijl over vertellen. Als je introvert bent, profileer je je op een introverte manier. Als je niet van schreeuwerig houdt, onderscheid je je rustig. Als je niks met sociale media hebt, laat je die links liggen. Maar beken wel kleur.
Kleur bekennen is je plicht, naar je doelgroep en vooral naar jezelf.
Weet je wat je wilt, maar ga je er niet voor staan? Vind je het lastig om kleur te bekennen? Ziet je doelgroep te weinig van wat jij in huis hebt? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.