Hoe authentiek wil je wezen?
Authenticiteit is onzin. Niet het verschijnsel, maar de focus erop. Want hoe bewuster je je wordt van je authenticiteit, hoe minder authentiek je bent. En ook: hoe bewuster je eventuele gebrek eraan, hoe lastiger het is om wél authentiek te handelen. Al met al een gevaarlijke onderneming dus, dat authentiek-zijn.
Het is net als met spontaniteit. Je kent het wel: mensen die over zichzelf zeggen dat ze spontaan zijn. Daar gaan je wenkbrauwen van fronsen. Ze bereiken met hun opmerking vaak het tegenovergestelde. Je denkt: wat is daar aan de hand? Met andere woorden, spontane mensen benoemen uit-de-aard-der-zaak niet dat ze spontaan zijn. Het is namelijk zó niet-spontaan om te zeggen dat je spontaan bent.
Authentieke mensen zul je nooit over authenticiteit horen praten. Sterker: het bewijs van hun authenticiteit is dat ze dit woord verzwijgen. Liever nog: authentieke mensen kénnen het woord ‘authenticiteit’ niet eens. Als dat zou kunnen… Dat zou het mooist zijn. Want het meest geloofwaardig. Bewustzijn van de eigen authenticiteit doet onmiddellijk af aan diezelfde authenticiteit.
Waaraan herken je een authentiek mens? Een problematische vraag ook. Hoe weet je wat ‘waar’ of ‘echt’ is? Dat weet je dus niet. Dat kun je niet weten. Misschien voel je het: hier tegenover me staat een authentiek mens. Maar hoe betrouwbaar is dat gevoel eigenlijk? Of je merkt dat iemand authentiek is, want hij reageert spontaan, is helemaal zichzelf, laat zich niet afleiden etc. Maar hoe authentiek is jouw eigen authenticiteitsdetector?
Authenticiteit is een hooggewaardeerde eigenschap. Een authentiek verhaal is een goed verhaal. Een authentieke coach of adviseur is een goede begeleider. Mensen beschouwen het als een compliment wanneer een ander zegt dat ze authentiek overkomen. Mensen beoordelen elkaar op mate van authenticiteit. Authenticiteit als voorbeeld. Maar wie of wat kun je volgen?
Stel nu dat je deze onmogelijke positie als uitgangspunt neemt in het profileren van jezelf als professional. Je wilt je immers authentiek profileren. En dat je tegelijk met jezelf afspreekt dat je niet meer zulke abstracte termen als ‘authenticiteit’ in de mond neemt. En dat je je vanaf nu beperkt tot je concrete dagelijkse praktijk. Wat staat je dan te doen? Hieronder enkele tips voor een professioneel verhaal dat jouw lezer (op je website, in je folder) of jouw luisteraar (van jouw workshop, lezing) het gevoel geeft dat er een ‘authentieke professional’ achter schuilgaat. Want ja, hoe dan ook, iedereen zal toegeven: dat ís gewoon aantrekkelijk.
Weet wat je wilt zeggen. Wees niet te veel bezig met zeggen wat jij denkt dat anderen willen horen. Dat doe je zo:
- Neem de moeite om concreet en specifiek te formuleren (ja, dat kost moeite). Hoe concreter je schrijft, hoe aansprekender je tekst.
- Maak je tekst levendig, roep beelden op. Levendige taal zet je lezer in beweging.
- Zorg ervoor dat jouw toon en stijl doorklinken in je teksten. Zo word jij zichtbaar en herkenbaar als professional.
Te veel bezig zijn met zeggen wat jij denkt dat anderen willen horen, is een van de vijf veelvoorkomende valkuilen bij het schrijven van een elevator pitch. Het ineffectieve verlangen naar authenticiteit maakt deze valkuil nog gevaarlijker dan hij al is. Ik pleit voor een concrete, praktische aanpak. In zekere zin een omzeiling van de discussie over authenticiteit. Bepaal wat je wilt zeggen en zeg dat op zo’n manier dat er iets op het spel staat. Doe wat je aan het hart gaat en breng dat zo over het voetlicht dat het ook je doelgroep raakt (en ik fluister in je oor: dán kom je authentiek over).
Er zijn van die onderwerpen waarover je gewoon beter kunt zwijgen. Authenticiteit is zo’n onderwerp. Wat denk jij?
Schaaf jij al té lang aan de teksten voor je website? Passen ze nog steeds niet helemaal bij je? Maak ruimte voor het uitdenken, doorvoelen en verwoorden van jouw professionele verhaal. Schrijf 10 profielteksten waar je een leven lang op kunt teren (voor website, social media, workshops, lezingen etc.) Geïnteresseerd in mijn begeleiding hierbij? Meld je via deze link aan voor een telefonische VERHELDERINGSSESSIE ter oriëntatie (gratis en vrijblijvend, 30 minuten).
___________
Over de 5 valkuilen bij het schrijven van een elevator pitch: een blog in 5 luiken – Mijn vorige blog ging over de valkuil van brave leerlingen die kwijtraken waar het hen om te doen is in hun werk. Daarvóór schreef ik over de valkuil van je onvoldoende inleven in je doelgroep. Deze week dus over de valkuil van te veel bezig zijn met wat jij denkt dat anderen willen horen. De komende weken komen nog twee valkuilen aan bod. Doe er je voordeel mee.
Wil je reageren op dit artikel? Graag! Dat kan hieronder.
Wat een goed verhaal Kiki, dank je!
Graag gedaan, Babette!
Goed verhaal,Kiki, ik ben zelf net bezig met herschrijven van websiteteksten. Je wilt je verplaatsen in de lezer, maar tegelijkertijd blijft het belangrijk om bij jezelf te blijven.
Lastig hoor : )
Maar goed om dit nu even te lezen, dank je wel!
Dank je, Marieke. Het is een subtiel evenwicht: jezelf verplaatsen en inleven in een ander en in je eigen schoenen blijven staan, met je eigen bril op etc… Voortdurend heen en weer bewegen, dat is ook een optie lijkt me.