Hoe concreter hoe beter

 in Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven

Profielteksten hebben een doel: het aanspreken van je potentiële klant. Daarvoor is nodig dat bedrijfsteksten zoals je elevator pitch je doelgroep ráken. In het beste geval: recht in het hart.

Om je doelgroep te raken, is het nodig dat je je inleeft in je potentiële klant. Wat vindt jouw doelgroep lastig? Waar streeft jouw doelgroep naar? Waar droomt jouw doelgroep van?

Vervolgens is van belang dat je weet welke informatie op welk moment voor jouw doelgroep relevant is. Wat zet je in je etalage? Wat is je hoofdboodschap? Welke informatie bewaar je voor later? Wat laat je weg? Hoe trek je aandacht zonder te schreeuwen? Dát is klantgericht schrijven.

Oprecht en overtuigend klantgericht schrijven is lastig. Nog lastiger is als je je in je tekst dusdanig op je doelgroep hebt gericht dat je jezelf erin bent kwijtgeraakt. Een overtuigende klantgerichte tekst is gericht op jouw doelgroep terwijl jouw eigen toon, stijl, kleur erin doorklinken. Het is altijd zoeken naar de juiste balans.

Hoe laat je jouw eigen toon, stijl, kleur doorklinken in je bedrijfsteksten? NIET door het over jezelf te hebben. Ook NIET door abstract of algemeen te blijven in wat je zegt, om niemand uit te sluiten, om alles tegelijk te zeggen, om niet te hoeven kiezen. Hoe legitiem dergelijke overwegingen ook zijn, verwerk ze liever op een andere manier dan in je teksten.

Neem de moeite om specifiek te zijn. Als je specifiek bent, ontkom je er namelijk niet aan jouw toon, stijl, kleur te laten doorklinken in je teksten. En inderdaad, specifiek zijn kost moeite. Spits toe. Zoom in. Wees precies. Hoe concreter hoe beter. Dat geldt zeker voor profielteksten zoals de elevator pitch.

Wat is er zo sterk aan concreetheid? Concrete taal roept beelden op bij je lezer. Daardoor breng je je tekst tot leven. Levendige taal raakt je lezer. Dat zet hem in beweging. Er is zelden iemand warm geworden van algemeenheden. Er is zelden iemand in beweging gekomen door abstracties. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: hoe concreter hoe beter.

Worstel jij met het laten doorklinken van jouw eigen toon, stijl en kleur in je elevator pitch? Kom naar De Glasheldere Pitch Dag en schrijf in 1 dag een overtuigende elevator pitch.

Een stevige pitch maakt je zichtbaar, herkenbaar én superaantrekkelijk.

De afgelopen weken schreef ik over de 5 valkuilen bij het schrijven van een elevator pitch. Deze blog ging over de valkuil van te abstract of te algemeen blijven in wat je zegt. De vorige betrof de valkuil van te veel bezig zijn met wat jij denkt dat anderen willen horen. Die daarvoor ging over de valkuil van brave leerlingen die kwijtraken waar het hen om te doen is in hun werk. Daarvóór schreef ik over de valkuil van je onvoldoende inleven in je doelgroep. Over een paar weken komt de vijfde en laatste valkuil aan bod: je hebt nog niet goed genoeg nagedacht over wat je wilt zeggen. Doe er je voordeel mee.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.