Een overtuigende pitch spreekt voor zich

 in Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven

De elevator pitch is een lastpak die er goed in is je in verlegenheid te brengen (zelfs al ben je een ervaren professional), die je haarfijn confronteert met de ruis in je boodschap (zelfs al weet je heel goed wat je doet) en met de onhelderheid in je hoofd (zelfs al ben je succesvol).

Voor de liefhebber, hieronder samengevat op een rij: de valkuilen bij het maken van een overtuigende pitch én hoe je kunt voorkomen dat je erin trapt.

Een overtuigende pitch spreekt voor zich, dat zou je denken. En dat is ook zo. Maar dat gaat niet vanzelf. Als je de beste versie van je elevator pitch in handen hebt, denk je bij jezelf: waarom heb ik dat niet meteen zo kunnen opschrijven? Waarom al die omwegen? Hoezo dat geworstel? Maar ik kan je vertellen: ik heb nog nóóit iemand ontmoet die zijn pitch in één keer uit zijn pen knalde.

De afgelopen weken schreef ik over 5 valkuilen bij het maken van een overtuigende elevator pitch. Hieronder een samenvatting. Doe er je voordeel mee.

Valkuil 1: Je wilt zoveel vertellen, maar niemand luistert 
Lees meer >>

Hoe je voorkomt dat niemand luistert
Spreek over je doelgroep in plaats van over jezelf. Zolang de mensen in je doelgroep er niet van overtuigd zijn dat jij iets biedt dat relevant is voor hen, zal hun aandacht afdwalen. In dat beginstadium over jezelf praten heeft een averechts effect: je bereikt de mensen niet, je jaagt ze juist weg. Later kun je meer over jezelf vertellen.

Valkuil 2: Je herkent jezelf niet in de boodschap die je uitdraagt
Lees meer >>

Hoe je voorkomt dat je jezelf niet herkent
Verlies je drijfveer niet uit het oog. Blijf zelf nadenken terwijl je bezig bent tips en adviezen van anderen ter harte te nemen. Vergeet niet om adviezen te vertalen naar jouw situatie. Jij bent daar de deskundige. Laat je niet afleiden. Laat je gerust begeleiden, maar laat je niet in een mal stoppen.

Valkuil 3: Je bent bezig met wat anderen willen horen
Lees meer >>

Hoe je voorkomt dat je vooral bezig bent met anderen
Praat mensen niet naar de mond (het ene uiterste) en staar je ook niet blind op je eigen authenticiteit (het andere uiterste). Kies voor een concrete, praktische aanpak: bepaal wat je wilt zeggen en zeg dat op zo’n manier dat er iets op het spel staat. Doe wat je aan het hart gaat en breng dat zo over het voetlicht dat het ook je doelgroep raakt.

Valkuil 4: Je zoekt je suf naar je eigen toon, stijl, kleur
Lees meer >>

Hoe je voorkomt dat je je suf zoekt naar je eigen stijl 
Stop met zoeken naar iets ongrijpbaars. Neem in plaats daarvan de moeite om specifiek te formuleren. Als je specifiek bent, ontkom je er niet aan jouw toon, stijl en kleur te laten doorklinken. En hoe overtuigend is dat? Specifiek zijn kost wel moeite. Spits toe. Zoom in. Wees precies. Hoe concreter hoe beter.

​Valkuil 5: Je denkt dat je eerst moet weten wat je wilt 
Lees meer >>

Hoe je voorkomt dat je blokkeert omdat je niet weet wat je wilt
‘Weten wat je wilt’ vindt achteraf plaats, niet vooraf. Stop met nadenken, de keuzes dienen zich vanzelf aan en je maakt ze terwijl je bezig bent. Wat je wilt, zul je ontmoeten, en zodra je het ontmoet, herken je het. Dan zul je in je werk tot je recht komen, focussen, floreren.

Blijf je almaar in een van bovenstaande valkuilen trappen? Of in meerdere tegelijk? Of in andere valkuilen? 

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.