Doorleefde woorden zeggen meer

 in Overtuigende profielteksten, Persoonlijk profiel, Professioneel profiel, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Love yourself. Love others. Op een billboard. Een reclametekst, ik weet niet eens meer waarvoor. Zo kun je het over liefde hebben. Weinig mensen zullen er iets tegenin willen brengen. Maar wat is die liefde? Wanneer precies? En hoe dan?

Stel je wilt iets over liefde zeggen. Je wilt het groot en je wilt het diep, want zo voelt het. Dan is het oppassen geblazen: voor je het weet heb je een cliché te pakken.

Niks mis met clichés. Een cliché kan er niets aan doen dat het een cliché is. Sterker nog: een cliché mag trots zijn op zichzelf. Een cliché heeft de status van cliché verworven door zó wijdverbreid zó waar te zijn dat de betreffende uitspraak zich onder de clichés mag scharen. Een eer die vervolgens weer statusverlagend werkt. Treurig.

Het is een paradoxaal mechanisme: je bent zó treffend dat je niemand raakt.

Sommige dienstverleners zullen dit herkennen: je weet precies hoe het zit bij je doelgroep, ook wat er moet gebeuren, en dat zeg je hardop, maar toch komt je boodschap niet over. Hoe hieraan te ontsnappen?

Leer van het lot van het cliché.

Het probleem van het cliché is de leegte van de uitspraak. Wat maakt een cliché leeg? Niet de woorden zelf, maar het gebrek aan doorleefdheid van die woorden. Een cliché is onpersoonlijk. Oppervlakkig. Een cliché is napraterij.

Dus – je begrijpt het goed: een cliché dat doorleefd is, houdt onmiddellijk op een cliché te zijn. Want afgezaagde formuleringen in een hartverscheurend liefdesverhaal zullen je raken. Niet omdat je iets nieuws hoort, maar doordat ze écht zijn.

Doorleefde taal zegt de luisteraar meer dan de opeenvolging van woorden. Dat voelt iedereen. Dit betekent dat het uitmaakt wie de woorden spreekt. Oftewel: wil je ervoor zorgen dat je boodschap overkomt, dan is het zaak je verhaal te doorleven.

Zo is het ook met je professioneel profiel: het vinden van de juiste woorden voor wat je als coach of adviseur over je dienst wilt zeggen, is één ding. Dat verhaal op een geloofwaardige en overtuigende manier neerzetten, is een tweede.

Een geloofwaardig, overtuigend verhaal is áltijd een doorleefd verhaal.

Het neerzetten van wie je bent en waar je voor staat, gebeurt stap-voor-stap door de jaren heen. Want zo werkt het als je iets doorleeft: dat kost tijd. Een geloofwaardige professionele identiteit bedénk je niet, die ontvouwt zich. Die is alleen overtuigend als-ie de uitkomst is van jouw specifieke, persoonlijke ontwikkeling. Het verhaal dat jij over jezelf vertelt, drukt zich uit in taal en ontleent zijn zeggingskracht aan de ervaringen die eraan ten grondslag liggen. Die ervaringen klinken door in je woorden.

Let op wat eigen is, van jou, doorleefd, niet nagepraat. Dát is het startpunt van je verhaal. Een doorleefd verhaal klinkt nooit afgezaagd, zelfs niet als het een cliché is.

Lukt het je niet om je doelgroep te raken? Ben je op zoek naar meer eigenheid in je verhaal? Brengt je website onvoldoende tot uitdrukking wat jij wilt zeggen? Een keertje sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.