Hoe ben je dienstbaar én zichtbaar tegelijk?
“Ik heb een collega die hetzelfde werk doet als ik. Over elke bijeenkomst die ze bijwoont, plaatst ze een post op LinkedIn. Alle events die ze organiseert, zie ik voorbijkomen. Ook haar scholing volg ik ongevraagd op de voet. Dan voel ik mezelf verbleken,” vertelt coach Barbara (41). “Ik kan dat niet zoals zij. Zo zit ik niet in elkaar. Ik ben bezig met mijn klanten, niet met het presenteren van mezelf. Tegelijkertijd: zij wordt opgemerkt, mensen verwijzen naar haar, zij bouwt naam op. Ik ben onzichtbaar.”
Hoe laat je jezelf zien als professional en ben je dienstbaar tegelijk? Elke dag op LinkedIn posten over je prestaties kan de indruk wekken dat je meer met jezelf bezig bent dan met je doelgroep. Jammer. Maar als je nooit iets van je laat horen in de online publieke ruimte omdat je zo druk bent met je klanten, dan beperk je de groep voor wie je iets kunt betekenen. Dat is ook jammer.
De verbleekte collega denkt dat ze tekortschiet.
De actief-postende collega weet niet hoe het anders kan.
Is dit de enige manier waarop je je kunt profileren? Nee, natuurlijk niet. Waar gaat het eigenlijk om? Dat je jezelf laat zien, zodat je doelgroep jou vindt. Dat kun je doen door over jezelf te praten, maar dat hoeft niet. Je kunt jezelf ook laten zien door over je klanten te vertellen: waar je ze mee helpt en wat dat ze oplevert.
Jij werkt met mensen. Kijk eens hoe je over jezelf kunt vertellen door het over een ander te hebben. Je maakt zoveel mee met al die mensen en hun verhalen. Stel je klanten en hun inhoudelijke kwesties eens centraal, op jouw manier. Dat zegt je lezer van alles over jou.
Dus in plaats van dit…
“Deze week ben ik met 25 leiders op Kreta om onze professionele taak te verdiepen en te verrijken. Ondertussen genieten we van de zon.”
… schrijf je dit:
“Hoe neem je juiste besluiten in onzekere omstandigheden? Schoolleider Hans richt zich op het vinden van zijn kompas in tijden van verandering. Samen met andere schoolleiders boort hij zijn ervaringskennis aan en oefent hij erin te handelen vanuit niet-weten. Dat valt niet altijd mee.”
Je noemt jezelf niet, maar je bént er wel. Jij bent als dienstverlener aanwezig in de woorden die je kiest om het probleem, het proces en de resultaten van je klant te beschrijven.
Vriendelijk. Inhoudelijk. Dienstverlenend. Voor veel coaches en consultants is het een opluchting om zich in deze vorm te profileren. Past beter.
De verhalen die je vanuit dit perspectief vertelt, zijn talrijker én interessanter dan een verslag van je activiteiten gedurende de week. Ze geven kleur en diepte aan jouw professionele identiteit, meer dan een weergave van een bijeenkomst, event of scholing ooit zal kunnen doen. Probeer maar.
Voel je je ongemakkelijk bij het profileren van jezelf? Ben je te weinig zichtbaar voor je doelgroep? Wil je schrijven over je vak, maar weet je niet hoe? Een keertje sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.