De beste manier om onzekerheid te overwinnen

 in Ondernemerschap, Persoonlijk profiel, ZZP & Zichtbaarheid

De meeste coaches, adviseurs, procesbegeleiders doen hun werk met overtuiging. Ze richten zich op de kwaliteit van het werk, op het werk zelf en voelen zich daar volledig op hun plek. Maar dan ineens staan ze op een dag zelf in het centrum van de belangstelling en slaat de onzekerheid toe. Wat te doen?

Theatermaker Laura van Dolron zegt: ‘De beste manier om onzekerheid te overwinnen is ervoor te zorgen dat er iets buiten jezelf is wat zoveel belangrijker is dan jij dat je helemaal niet meer bezig bent met “doe ik het goed” of “ben ik wel grappig”. Voordat ik het podium opga, zeg ik altijd even: ik doe het voor die en voor die en voor die. Dat maakt me rustig.’ (in mijn boek: Waar ben jij eigenlijk van?, Van Duuren Management 2021)

Deze insteek past perfect. Je temt je onzekerheid door je expliciet te verbinden met die overtuiging waar vanuit je elke dag zo vanzelfsprekend werkt. Dat kun je doen door die overtuiging voor jezelf te vertalen naar concrete (wens)beelden en concrete mensen.

Stel jezelf de vraag: wat buiten mij is zoveel belangrijker dan ik ben? We hebben ’t over werk.

Je weet het wel, je moet het alleen nog even formuleren.

Ik zal beginnen. In mijn werk zijn er twee zaken (eigenlijk: groepen mensen) waar mijn hart naar uitgaat, die losstaan van mij en zoveel belangrijker zijn dan ik. Ten eerste: mensen die in staat zijn om dat wat bij hen vanbinnen leeft tot uitdrukking te brengen. En in het verlengde daarvan: mensen die hun verhaal zo over het voetlicht brengen dat de mensen tot wie ze zich richten hun boodschap verstaan.

Hier zet ik me graag voor in. Sterker nog: hier leef ik voor.

Het helpt om zo’n punt in de verte te zetten, dat geeft ruimte en perspectief. Je merkt ineens dat jouw verhaal helemaal niet over jou gaat. Jouw kleine verhaal is onderdeel van een Groot Verhaal. Het is het Grote Verhaal dat ertoe doet. In het dagelijks leven vergeet je dat soms doordat je de hele dag rondloopt met jouw hoofd op jouw lijf.

En dan nu de volgende stap in het advies van Laura van Dolron: voor wie doe jij wat je doet? Ik geef je een voorbeeldrijtje.

In mijn werk ga ik staan, vertel ik mijn verhaal, en dat doe ik…
– voor degene die niet de juiste woorden vindt voor wat hij wil vertellen
– voor degene die zoveel weet, maar het niet geordend krijgt
– voor degene die niet durft te gaan staan voor waarin hij gelooft
– voor degene die zich zo betrokken voelt dat hij ervan gaat huilen
– voor degene die hoge kwaliteit levert, maar er niets over vertelt
– voor degene die te veel woorden gebruikt voor wat hij wil vertellen
– voor degene die te weinig woorden gebruikt voor wat hij wil vertellen
– voor degene die met zijn hele hebben en houwen in zijn werk zit
– voor degene die anderen helpt met waar hij zichzelf mee heeft geholpen
– voor degene die vindt dat kwaliteit zichzelf zou moeten verkopen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Weg onzekerheid. En nu jij, stuur maar op als je wilt.

Richt je je liever op je doelgroep dan dat je zelf in het middelpunt van de belangstelling staat? Is dit zelden een probleem, behalve wanneer je een keertje jezelf moet presenteren? Eens samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.