Schrijven over je vak: 3 redenen om de moeite te doen

 in Content marketing, Een boek schrijven, Klantenwervend bloggen, ZZP & Zichtbaarheid

“In mijn werk maak ik zoveel mee. Maar bijna altijd in de beslotenheid van een groep. Met z’n allen in een zaaltje. Ik wil eruit! Wat ik doe met mensen moet een groter publiek bereiken. Ik wil erover vertellen. Ik wil schrijven. Verhalen uit mijn praktijk verspreiden. Maar waar? En hoe?” Wietske (44) is organisatieadviseur en ontploft bijna van daadkracht en verlangen. Maar ze krijgt al die verhalen over haar werk niet in een vorm gegoten.

Mensen die met mensen werken, doen dat vaak met hart en ziel. Ze zitten met heel hun wezen in hun werk. Ze ervaren grote betrokkenheid bij wat ze doen. Ze werken vanuit een doorleefde visie.

Soms komt er opeens een moment dat het lijkt alsof de kamers waarin ze werken niet meer groot genoeg zijn. Alsof de muren scheuren. Alsof de ramen en deuren uit eigen beweging open klappen. Iets wil naar buiten. En het voelt héél belangrijk.

Er moet een verhaal verteld.
 
Wietske heeft veel te vertellen. Ze wil de verhalen uit haar praktijk delen. Omdat ze gelooft in haar werk. Omdat ze weet dat ze met haar kennis en ervaring meer mensen verder kan helpen dan ze nu doet. Omdat ze voelt dat dít het moment is om naar buiten te treden.

Schrijven voor publiek en spreken voor publiek: zo verspreid je je kennis en ervaring. Met jouw verhalen help je mensen om zichzelf te helpen. Wie schrijft over zijn vak, vergroot zijn zichtbaarheid. Wie schrijft over zijn vak, wordt herkenbaar en aantrekkelijk.

Elke professional die over zijn praktijk vertelt, doet dat op zijn eigen manier: via een boek, blog, column, artikel, casusbeschrijving of uitgewerkt voorbeeld. Het maakt niet uit welke vorm je kiest, zolang je waardevolle tips en adviezen weggeeft, en zolang je de mensen in je doelgroep laat merken dat je ze kent.

Schrijven is best een klusje, de meeste mensen moeten zich er elke keer weer toe zetten en laten we eerlijk zijn: het vreet tijd. Weet waarin je investeert. Want het is de investering waard.

Hieronder 3 redenen waarom schrijven voor je doelgroep de moeite waard is.

1 – Je helpt meer mensen
Als individu kun je maar op één plek tegelijk zijn en er zitten niet meer dan 24 uur in een etmaal. Daar is niets mis mee, maar dat beperkt je mogelijkheden. Als je schrijft over je vak, bereik je meer mensen en help je dus ook meer mensen.

2 – Je zorgt voor de perfecte match
Geslaagde dienstverlening is grotendeels het resultaat van een geslaagde match: de juiste adviseur op de juiste doelgroep. Daarnaast uiteraard: een antwoord dat past op de vraag die speelt. Als je deelt wat je doet, maak je jezelf zichtbaar voor je doelgroep. Iemand die zichzelf herkent in wat je schrijft, kan makkelijker voor jou kiezen.

3 – Je ontdekt je eigenheid in wat je doet
Last but not least: door te schrijven voor publiek leer je jezelf, je doelgroep en je vakgebied beter kennen. Schrijven dwingt je te doorgronden wat je bedoelt, anders kom je niet uit je woorden. Schrijven dwingt je tot precisie, en daar wordt iedereen wijzer van.

Jij bent jouw verhaal. Je verhaal toont jouw identiteit. Dat is de kwaliteit die jou onderscheidt. Zo simpel is het.

Overtuigender kun je niet zijn.

Heb je veel te vertellen, maar komt het er niet van? Wil je schrijven over je vak, maar weet je niet waar te beginnen? Schrijf je regelmatig, maar raak je verdwaald in je eigen teksten? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.
___

Reageren op dit artikel? Dat kan hieronder. Welkom!

Aanbevolen Berichten
Reacties
  • Anja Geerts

    Mooi gezegd of… geschreven! Zo’n telefonische verhelderingssessie kan ik iedereen aanbevelen. Ik heb er nog plezier van!

    • Kiki Verbeek

      Dank je Anja, goed te horen!

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.