Heb je overal een ander verhaal?
“Ik ben een veelzijdig mens, altijd al geweest, en van die kwaliteit heb ik mijn werk gemaakt”, vertelt Lucia (52). “Als adviseur zie ik verschillende organisaties vanbinnen, vaak op een lastig moment in hun bestaan. Het is belangrijk dat ik van vele markten thuis ben: cultuurverandering, visieontwikkeling, personeelsbeleid, leiderschapsvraagstukken. Ze roepen maar en we gaan aan de slag, altijd met resultaat.”
“Maar als niemand me meer vraagt, kan ik niet aan de slag…”
Toen Lucia nog in dienstverband werkte, heeft ze een berg ervaring opgedaan. Elke paar maanden zat ze op een andere klus. Nu is alles anders. Twee jaar geleden is ze voor zichzelf begonnen. Klanten weten haar niet meer te vinden. Of zij haar klanten niet. Hoe kan dat nou? Met alles wat zij te bieden heeft?
“Ik heb een pitch voor elke gelegenheid”, zegt Lucia, breed inzetbaar als ze is. Ze past haar verhaal aan op wat ze denkt dat degene tegenover haar wil horen. Ze leeft zich in. Maar de laatste tijd merkt ze dat haar boodschap niet overkomt en ze vraagt zich af wat er mis is. Ze wil zo graag weer lekker aan het werk.
Een pitch voor elke gelegenheid? Niet doen.
Natuurlijk is er niks mis mee als je je klant tegemoet komt. Uiteraard stem je af op je luisteraar. Alle werk met aandacht is maatwerk. Maar dit zijn geen redenen om je professionele verhaal steeds aan te passen aan de wisselende situaties waarin je je bevindt.
Er is een vaste kern in wie jij bent en wat je doet. Al is het alleen al omdat je één mens bent, met één hoofd, één hart, één lichaam, één loopbaan – dat geldt ook voor veelzijdige mensen als Lucia.
Je pitch verwoordt de kern van je professionele identiteit. De diensten die je levert, komen daar op een vanzelfsprekende manier uit voort. Eén helder profiel kan genoeg zijn om een heel gevarieerd werkend leven op te bouwen.
Hoe breng je eenheid in diversiteit? Hoe breng je focus in veelzijdigheid? Hoe breng je een uitgebreid verhaal terug naar de kern? Kiezen. Ja, keuzes maken. Maar dit betekent niet per se dat je bepaalde wegen moet afsluiten of zaken overboord moet gooien.
Kiezen zonder verliezen. Want kiezen kan op verschillende manieren: met de juiste woorden de focus leggen op specifieke onderdelen van je dienst – dat is een vorm van kiezen. Je kiest wat je in je etalage zet en ondertussen laat je je winkel en je magazijn aangenaam vol staan. Dan hoef je voorlopig niets te veranderen aan je dagelijkse praktijk.
Lucia voelde zich versnipperd. Ze vertelde elke keer een ander verhaal. Alle verhalen waren waar, niets gelogen, maar ook niets ervan to-the-point. Inmiddels heeft ze de snippers zo in elkaar gelegd dat er een aantrekkelijk plaatje is ontstaan. Een helder beeld van zichzelf als professional.
Niets is veranderd, maar de wereld lijkt opnieuw geordend. Ze wordt gezien, ze wordt herkend door haar doelgroep. Klanten kloppen bij haar aan. Ze doet wat ze altijd al deed, alleen nu zelfbewuster. Gefocust.
Ben je een veelzijdig mens? Maar voel je je versnipperd? Vind je het zonde om te kiezen? Een keertje samen sparren? Meld je hier aan voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

