3 tips voor het kiezen van je doelgroep
“Niet lachen… Ik ben al 18 jaar bezig met het uitvogelen van mijn doelgroep,” bekent coach Trudy met giechelige schaamte in haar stem. “En nog steeds weet ik niet op wie ik me wil richten. Mijn praktijk is een mengsel van alles en iedereen. Heel afwisselend, als je het positief wilt zien. Maar ik voel me versnipperd, ik mis iets waar ik speciaal van ben.”
Je doelgroep bepalen. Kies je niche. Het is de sleutel tot succes – zeggen ze.
Het is ook struikelblok nummer één.
Zonder niche is het lastig jezelf als trainer, coach, adviseur te onderscheiden: ‘ergens van zijn’, met een eigen kleur, eigenheid uitstralen, ‘smoel’ hebben, herkend worden door de mensen met wie je graag werkt.
Tegelijkertijd is het kiezen van een doelgroep niet zaligmakend. Sterker nog: het is doodzonde jezelf langdurig te verstrikken in geharrewar over je doelgroep.
Bovendien: er zijn meerdere wegen naar Rome.
Veel dienstverleners zijn er ten onrechte van overtuigd dat ze hun doelgroep moeten omschrijven aan de hand van bepaalde demografische kenmerken zoals vrouw/man, tussen 25-45 jaar, hoogopgeleid, beroepsgroep etc. Dat is niet zo.
Als je alsmaar vastloopt in eindeloos gedub over de demografische kenmerken van je doelgroep, dan is dit wellicht een signaal dat hier gewoon niets zinnigs over te zeggen is. Probeer eens een andere insteek.
Kies een andere invalshoek om je doelgroep te typeren.
Hieronder 3 tips voor het bepalen van je doelgroep – ook voor diegenen die niet kúnnen of wíllen kiezen. Stop met rommelen. Help jezelf.
TIP 1: Spreek jouw mensen aan op hun specifieke worsteling
Je kunt je niche evengoed zoeken in het aanspreken van mensen met een specifieke worsteling. Bijvoorbeeld therapeut Annelies die zich richt op het helpen van mensen die er geen enkel vertrouwen in hebben dat er een hulpverlener bestaat die hen kan helpen. Met deze insteek én een beetje humor en lef (en kwaliteit natuurlijk), win je in no time het hart van de mensen in precies die groep die je wilt aanspreken.
TIP 2: Spreek jouw mensen aan op het specifieke resultaat dat zij nastreven
Zoals je je doelgroep kunt aanspreken op een specifieke worsteling, zo kun je mensen ook aantrekken op een specifiek resultaat dat zij nastreven. Een voorbeeld. Loopbaanconsultant Bram richt zich op ondernemers die hun bedrijf op een heel specifieke manier willen organiseren: ze willen hun werk vanuit elke plek op de wereld kunnen doen en in een bijzonder ritme, namelijk in één dag per week (om de rest van de week in afzondering een roman te kunnen schrijven) of in een paar maanden per jaar (om de rest van het jaar te kunnen kitesurfen op Zanzibar). Bram helpt hen dit slim te realiseren.
TIP 3: Trek jouw mensen aan met jouw specifieke visie en werkwijze
Als jij als dienstverlener een specifieke visie en werkwijze hebt, kun je de juiste mensen aantrekken door deze visie en werkwijze centraal te stellen. Managementcoach Lieuwe heeft bijvoorbeeld van zijn passie zijn beroep gemaakt. Naast zijn jarenlange ervaring als consultant is hij altijd fanatiek bergbeklimmer geweest. Tegenwoordig brengt hij zijn tijd door met avontuurlijke managers die hun leiderschapskwaliteiten in een survivalachtige setting op de proef willen stellen. Hij neemt ze in kleine groepen een week lang mee de bergen in. Na een tweejarige opstartfase is dit nog de enige dienst die hij aanbiedt. Er is een markt voor. Het is het werk van zijn dromen.
Een niche. Lekker toegespitst. Lekker overzichtelijk. Lekker helder. Een niche kies je niet alleen voor je eigen kansen op de markt. Je doet dit net zo goed voor de ontwikkeling van jezelf: voor verdieping, voor verrijking, om in te kunnen rusten. Ik ben dus wél voor het kiezen van een niche, maar niet ten koste van 18 jaar gedub en gezwalk, en ook niet 10 jaar, en ook geen 5. Bedien niet blind de hele wereld.
Het vinden van jouw mensen – de juiste klanten voor jou – is als het schrijven van een nummer-1-hit, het winnen van Idols of het aantrekken van stemmen voor landelijke verkiezingen: een deels onvoorspelbaar en misschien zelfs ondoorgrondelijk proces. Maar wat betreft het andere deel ervan: daar kun je wel zeker zelf invloed op uitoefenen.
Mik op een uitgebalanceerde mix van een beetje van jezelf en een beetje van de ander. Probeer eens een andere insteek. Richt je op degene die je wilt aanspreken. Sla tussen jezelf en die ander de prachtigste brug – en dan bedoel ik ook werkelijk de allerprachtigste. De mooiste, de sterkste, de beste brug die je bouwen kunt.
Zo kom je aan de overkant, en de overkant komt naar jou.
Ben je te weinig zichtbaar voor de mensen met wie het liefste werkt? Heb je al te veel tijd besteed aan je eigen besluiteloosheid over je doelgroep? Zegt je intuïtie je dat je niche waarschijnlijk dichterbij ligt dan je denkt? Een keer samen sparren hierover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.
___
Reageren op dit artikel? Dat kan hieronder.
Ha Kiki, ik heb al vaker gereageerd op je blogs. En ook vanochtend komt het weer als een cadeautje binnen. Gelijk weer een aanvulling gedaan op de teksten die ik aan het schrijven ben voor mijn website. Die moet er nu echt gaan komen. Beetje bij beetje wordt het een passend jasje. Jouw inspirerende blogs helpen me keer op keer weer. Thanks en een fijne dag 🙂 Marjonne
Ha Marjonne, goed te horen dat de blog je gelijk aanzet tot actie! Ja, en dat maken van dat passende jasje, daar gaat het allemaal om. Stap voor stap. Je kunt het. Hartelijke groet, Kiki
Kiki wat een heerlijk verhaal met opluchtingseffect. Stroom komt direct op gang, dankjewel! ?
Dag Saskia, dat is de bedoeling! Heel graag gedaan. Hartelijke groet, Kiki