Het geheim van goede marketing
Wat is het geheim van goede marketing? Ik verklap het meteen: de volgorde waarin je de stappen zet. Zet je stappen op weg naar de markt één-voor-één en in de juiste volgorde – dát is het geheim.
Marketing is wat je doet om jezelf in de markt te zetten. Jezelf in de markt zetten. Dat klinkt soms behoorlijk bedreigend. Alsof je dat wat het meest dichtbij is – namelijk jezelf – naar voren moet duwen om vervolgens uitgestald in een vrolijk kraampje te verkopen. Jezelf verkopen. Bordje erboven. Prijsje erop.
Wie wil dat nou? Veel zelfstandige dienstverleners rillen bij de gedachte.
Maar je moet er wat mee, met die marketing.
Eigenlijk is het simpel: draai de focus eens om. Misschien hoef je niet te duwen. Misschien hoef je niets uit te stallen. Misschien hoef je zelfs niet naar de markt en kun je gewoon thuisblijven. Daar waar ‘jezelf’ al is.
Want is thuis niet de plek waar je het meest vanzelfsprekend jezelf bent? En ben je niet op je best als je vanuit ontspanning werkt? Wat zou er gebeuren als je dát laat zien: de professionele identiteit die jij in al die jaren hebt opgebouwd. Het profiel dat je impliciet al toont. Concreet, doorleefd en gedragen. Want dat is wat het is. Dat is wat jij elke dag doet.
Wat jij wilt laten zien, dat is er al lang.
Je weet dat je een ander pas overtuigt als je jezelf hebt overtuigd. Dus leef wat je weet. Ga staan voor wat je te zeggen hebt – en zeg het. Klein en fijn of groots en meeslepend, of iets daar tussenin. Zolang het maar is wat jij wilt zeggen. En dat mag gerust op jouw eigen bescheiden, introverte of ongepolijste wijze (of anders natuurlijk).
Zo nodig je de markt uit naar jou toe te komen.
Terug naar die volgorde. Wat is dus de juiste volgorde van de stappen in marketing?
Stap 1: Verhelder waar je van bent, waar je voor staat en orden de ingrediënten van je verhaal.
Stap 2: Maak je boodschap herkenbaar voor de mensen die je wilt aanspreken.
Stap 3: Giet dit verhaal in concrete profielteksten (pitch, visie, werkwijze, korte bio etc.) voor op je website, LinkedIn en andere plekken.
Op basis hiervan kun je je diensten, producten en marketingstrategie uitrollen.
Zichtbaarheid – dát is marketing. Back to the basics. Dicht bij de kern. Laten zien wie je bent, wat je doet, voor wie, waartoe en waarom. Aantrekkelijker kun je jezelf niet maken.
Zichtbaar zijn – de meest rechte weg naar de markt.
Ben je onvoldoende zichtbaar voor je doelgroep? Kom je in ontmoetingen prima uit de verf, maar krijg je je boodschap schriftelijk niet over het voetlicht? Weet jij wel waar je van bent, maar begrijpt je doelgroep dat niet? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.