Reageert er niemand op je website?

 in Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

“Het is een raadsel,” zegt Marcel (46, organisatieadviseur). “Ik heb een professionele website, daar staat een mooi aanbod op, een goed verhaal, een schat aan ervaring en overtuigende testimonials van klanten. Maar niemand reageert.”

Sinds drie maanden is de nieuwe site van Marcel online. Maandenlang is hij bezig geweest met denken, praten, schrijven, schrappen en schuiven. Marcel heeft een professionele webdesigner ingeschakeld en flink geïnvesteerd in de techniek. Het ontwerp is fris, de kleuren passen goed, de look & feel is helemaal zijn stijl. Hij heeft ook een eigen logo laten ontwerpen. Het ziet er goed uit allemaal.

Marcel organiseerde een borrel om de lancering van zijn website te vieren. Vol vertrouwen markeerde hij zijn stap naar het zelfstandig ondernemerschap. Nu zit hij in de startblokken, klaar voor het grote werk. Maar niemand reageert. Wat is hier aan de hand?

Wat er gebeurt op de homepage van je website is vergelijkbaar met het op straat aanspreken van iemand die je nog niet kent. De een neemt het initiatief, de ander reageert. Er vindt een ontmoeting plaats. Een paar seconden waarin van alles tegelijk gebeurt.

Wat doe je als je een vreemde aanspreekt op straat? Stel: je wilt ergens naartoe en je weet de weg niet. Om te beginnen kijk je in de richting van degene die je wilt aanspreken. Met jouw ogen probeer je iemands blik te vangen en vervolgens trek je de aandacht: ‘Hallo! Mevrouw?’ Daarna stel je een voorbereidende vraag: ‘Bent u hier bekend?’ of ‘Mag ik u wat vragen?’. Dan pas kom je met de vraag waar het je om te doen is: ‘Kunt u mij vertellen waar de Dappermarkt is?’

Een website is iets anders dan een ontmoeting op straat. Natuurlijk. Maar de verschillen zijn kleiner dan je denkt. Ga maar na.

Wanneer was de laatste keer dat jij op straat op een vreemde afstormde om ongevraagd al jouw activiteiten voor die dag op een rij te zetten, je glanzende ervaringen van gisteren uit de doeken te doen, je plannen voor morgen te presenteren én onderweg ook nog even je levensverhaal te vertellen?

Dit klinkt absurd.

Toch is dit precies wat menig website doet: als bezoeker val je onmiddellijk midden in het overvolle, gevarieerde, rijke leven van iemand die je niet kent. Dat kan leuk zijn, of verrassend. Maar meestal is het overweldigend. Te veel. Te ver. Te anders. Daar schrik je van. Een beetje druk hier, denkt de bezoeker van die website dan. Hier is geen ruimte voor mij. Geen aandacht. Ik ga maar weer weg. En hij klikt weg.

Maak éérst contact. Dat doe je ook tijdens een ontmoeting.

Die eerste stap richting een ander, daar gaat het om. Op straat én op je website. Als je de weg vraagt, hoop je op een antwoord met de juiste route. Als je een website lanceert, hoop je op uitwisseling met je doelgroep. Om die kans te vergroten, is het nodig contact te maken. Voordat je van wal steekt, tast je de persoon en de situatie af. Houd rekening met je lezer zoals je ook doet als je in gesprek bent met iemand op straat, in de trein, in een winkel. Hoe kort dat gesprek ook is – stem af op die ander voordat je verder vertelt.

Voor je website betekent dit: zet je bezoeker – je doelgroep dus – centraal, leef je in en geef woorden aan wat er speelt bij die ander. Benoem de ervaringen, vragen, problemen van de mensen op wie je je richt. Schets de wensen, verlangens en beoogde resultaten van diegenen die je aan wilt spreken. Hoe dan ook: eerst over die ander, daarna over jou.

Schrijf zoals je spreekt, en praat niet te veel over jezelf. Wie weet raak je daarna uitgebreider aan de praat. Dan mailt iemand je of belt iemand je op. Maar maak éérst contact. Anders reageert er niemand – hoe goed je het ook bedoelt.

Bereikt jouw website je doelgroep niet? Worstel je met te veel tekst op je website? Of juist te weinig? Te onpersoonlijke teksten? Of te wollig? Weet je niet hoe je je woorden kleur en eigenheid geeft? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.