Herken je jezelf niet in je pitch?

 in Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Bén ik dat wel?” verzucht organisatieadviseur Martine moedeloos na het hardop voorlezen van haar elevator pitch aan haar collega’s. Tijdens een acquisitieworkshop heeft ze urenlang aan haar bedrijfsboodschap geschreven, geschrapt en geschaafd, en nu is daar het resultaat… ‘Bén ik dat?’ Een onthutsende vraag.

En het antwoord is: nee.

‘Bén ik dat?’ Een fundamentele vraag ook. Kun jij je identificeren met de professionele boodschap die je uitdraagt? Als je het gevoel hebt dat je niet samenvalt met wat je over jezelf vertelt, dan is het lastig om overtuigend te zijn. Laat staan de juiste klanten aan te trekken.

Menig coach of consultant worstelt met het verhaal over zijn of haar professionele identiteit. Want waar haal je dat vandaan? Uit je cv? Je werkervaring? Je opleiding? Je levensloop? Uit je hoofd? Uit je hart? Uit je buik? Elke keer zoek je op een andere plek naar het antwoord. En je vindt het nergens. Omdat het antwoord complex is.

Iets met een complexe samenstelling – zoals het verhaal dat je over jezelf vertelt – vraagt erom stukje voor stukje tot zijn recht te komen. Bijvoorbeeld in de vorm van een consistente serie uitingen die de wereld laat zien wie jij bent: door de teksten op je website jouw kleur te geven én af te stemmen op je doelgroep, door presentaties te geven, artikelen te publiceren etc. Als je ervoor zorgt dat deze uitingen passen bij wie jij bent en bij wat je doet én ook nog helder met elkaar samenhangen, dan zet je een overtuigend profiel neer.

Je pitch is een kernachtige samenvatting van dit alles – de allerlastigste boodschap om te verwoorden. Want als je de kern niet te pakken hebt, dan beland je op een dwaalspoor.

Jouw professionele identiteit zit niet in je cv. Nee. En je hoeft niet nóg een opleiding te doen. En je hoeft je niet te verbinden aan dat ene toonaangevende instituut. En je hoeft zeker niet te wachten totdat volgend jaar alles anders zal zijn en je wel doet wat je nu niet durft.

Investeer nú. Ga aan de slag en maak grondig werk van het verhaal dat je over jezelf vertelt.
_______

Schaaf jij al te lang aan je bedrijfsboodschap? Drukt-ie nog steeds niet uit wat jij wilt zeggen? Voel je je onvoldoende gezien in wat je te bieden hebt? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
  • Lous
    Beantwoorden

    Zo waar Kiki. En zei ik laatst nog tegen je dat ik mijn teksten nog steeds allemaal gebruik, ik ben vannacht weer aan het schaven gegaan met mijn bedrijfsboodschap. Hij is het nog niet helemaal, maar ik zet stappen. Toevallig, niet dus, dat jouw blog net in de mailbox valt.

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Goed bezig, Lous! Blijven schaven (vooral ’s nachts 😉 ) Ik ben juist bezig binnenkort iets te organiseren voor mensen die hun Glashelder Verhaal aan het fijnslijpen zijn.

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.