3 tips om je doelgroep te bereiken

 in Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

Sommige ondernemers hebben hun niche gevonden.

Bijvoorbeeld de psychotherapeut voor mensen die er geen vertrouwen in hebben dat er iemand is die hen kan helpen. Ga er maar aan staan. Met open ogen tegen de weerstand in.

“Ik wil niets met jouw dienst te maken hebben, maar ik moet er iets mee.” Dat is wat ze impliciet zeggen, de klanten van deze therapeut. Ze voelen urgentie én grote weerstand. Tegelijk. Ze willen geen hulp, maar ze moeten iets, want ze zitten vast.

Wat doet deze therapeut door zich zo te profileren? Zij stapt welbewust midden in het innerlijk conflict van haar doelgroep. Wat gebeurt er als jij openlijk in het innerlijk conflict van je doelgroep stapt? Hoe zou dat klinken? Hoe zou dat eruit zien?

Hieronder 3 tips om je doelgroep te bereiken.

TIP 1: Creëer urgentie. Door de boel op scherp te zetten, druk je je doelgroep met de neus op de feiten. Confronterend. Dit kun je je alléén permitteren als je de vinger precies op de zere plek weet te leggen, in de taal van je doelgroep, terwijl je de emotie van je doelgroep laat doorklinken. Gebruik de ervaring die je hebt met de mensen met wie je werkt. Wees voorzichtig en confronterend tegelijk. Dat luistert nauw.

TIP 2: Geef blijk van diep begrip voor je doelgroep. Je kent de mensen op wie je je richt. Je weet wat er in hen omgaat. Je weet waarvan ze wakker liggen. Je leeft je in, of je komt misschien wel zelf voort uit die groep. Hoe dan ook: het werkt om werk te maken van de strijd van mensen die je levendig begrijpt.

TIP 3: Schrik niet van een uitdaging, en laat dat ondubbelzinnig weten. Etaleer de uitdaging. Durf tegemoet te komen aan dat wat moeilijk ligt. Laat merken te willen helpen oplossen wat onoplosbaar lijkt. Wie het lef heeft zich zo te profileren, weet waarover hij het heeft – daar kan je doelgroep vanuit gaan. Voor jou een dankbare taak.

Als je openlijk midden in het innerlijk conflict van je doelgroep stapt, geef je mensen vertrouwen. Je laat merken dat er een uitweg is, ook als iemand is vastgelopen op iets fundamenteels: hoe kan ik me laten helpen als ik geen vertrouwen heb in hulp? Daar heb jij dus iets op bedacht – want jij begrijpt hoe dat zit, wat daar speelt, wat daar nodig is.

Voor coaches en consultants die hun niche nog niet te pakken hebben: welke prangende kwestie verbindt de mensen met wie jij werkt? Zie je een tegenstrijdigheid in hun streven? Een contradictie in hun handelen? Een terugkerend conflict dat een worsteling is geworden? Vaak zit er een (voor)oordeel achter zo’n tegenstrijdigheid. Of een slechte ervaring. Of een misverstand. Onbegrip wellicht. Pak dát beet.

Dus ben jij de social media-adviseur voor mensen die niets hebben met Twitter of Facebook? De styliste voor publieke figuren die nooit goed slagen als ze gaan shoppen? De personal assistant voor professionals die weigeren zaken uit handen te geven? De fotograaf voor ondernemers die dichtklappen tijdens elke fotoshoot? De marketingexpert voor dienstverleners die vies zijn van het verkopen van zichzelf?

Kijk eens op deze manier naar je zaak: waar brengt je dat?

Ontmantel de kwestie die speelt. En werk nog lang en gelukkig.

Krijg jij je niche niet te pakken? Voel je intuïtief waar je doelgroep zit, maar lukt het je niet deze in woorden te vangen? Vind je het lastig je doelgroep aan te spreken? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.


[Een eerdere versie van dit artikel verscheen in februari 2018 onder een andere titel]

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.