Welke vraag ligt aan jouw werk ten grondslag?

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, ZZP & Zichtbaarheid

Maarten (organisatiecoach, 48) heeft alles voor elkaar: een businessmodel en een jaarplan voor zijn onderneming, een gloednieuwe website met alles erop en eraan, stijlvol opgemaakte kleurenbrochures voor de trainingen die hij aanbiedt, een gespecialiseerd opleidingsaanbod voor zijn favoriete niche en een netwerk van collega’s om in te zetten als de zaak een vlucht neemt. Nu de klanten nog.

Waar zijn zijn klanten? Wat zoeken zij? Wat willen zij? Wat is hun prangende vraag?

Staat hun vraag in Maartens brochure? Of staat daar alleen een prachtig gepresenteerd antwoord?

Veel trainers, coaches, adviseurs doen een aanbod rond een thema dat zij belangrijk vinden. Ze ontwikkelen naar eigen inzicht een programma en ze werken op een manier die zij zelf hebben uitgedacht. Ze verkopen als het ware hun eigen overtuigingen. Interessant.

Maar is dat werk ook een antwoord op een vraag?

Kijk eens naar je werk als naar een gesprek. Je kunt praten. Misschien luistert er iemand. Je kunt blijven praten. Misschien geeft er iemand antwoord. Maar als je eerst – voordat je iets zegt – luistert naar wat degene tegenover je vraagt, dan maak je meer kans op een goed gesprek. Zo simpel is het. Althans: helemaal niet simpel. Ga er maar aan staan.

Terugkijkend kan ik zeggen dat ik in mijn beginjaren als filosoof-in-de-praktijk zelden antwoord gaf op een vraag. Ik was enthousiast over filosofie. Ik geloofde in de werking van een reflectieve aanpak. Ik had vele uren geoefend met het in de praktijk brengen van filosofische verhelderingsmethoden. Ik deed niets liever. En ik wilde ermee de wereld in. Ik wilde anderen doordringen van de betekenis van filosofie in de dagelijkse praktijk van organisaties.

Vroegen zij daarom? Nou, nee. Zaten ze daarop te wachten? Eerlijk gezegd: het kwam niet bij me op om me daarin te verdiepen. Ik wilde de mensen laten zien hoe filosofie werkt en dát het werkt. En dat kwam ik dus ongevraagd doen. Ik had een missie die ik met toewijding uitleefde – die soms goed en soms minder goed landde, afhankelijk van degene tegenover me. Of preciezer gezegd: afhankelijk van de weerstand die ik te overwinnen had.

Want dat is wat je krijgt als je antwoord geeft zonder dat er een vraag is gesteld: weerstand.

Weerstand is een uiting van het ontbreken van een gevoel van urgentie. Hoezo zal ik me overgeven aan een filosofische reflectie-oefening als ik een berg werk op mijn bureau heb liggen? Wat is de relevantie? Wat is het nut?

Een trainer, coach, adviseur die antwoord geeft op een vraag die niet is gesteld, impliciet blijft of misschien zelfs niet bestaat, heeft het vaak lastig. Ondanks alle goede bedoelingen – want natuurlijk is-ie erop uit om te helpen. Maar wat komt-ie doen? Waarom nu? Waarom hier? Waarom op deze manier? Het ontbreken van urgentie geeft de mensen tegenover je het gevoel dat ze hun tijd beter kunnen besteden.

Door je af te vragen welke vraag aan jouw werk ten grondslag ligt, zoek je aansluiting bij diegenen die je wilt bereiken. Waar ga jij hen bij helpen? Je maakt het je doelgroep makkelijker jou te vinden. Ondertussen help je ook jezelf. Want waar ben jij eigenlijk van?

De vraag die aan jouw werk ten grondslag ligt, is tegelijk het antwoord op de vraag ‘waar jij van bent’. Probeer maar eens. Een ontdekking: dat waar jij van bent, is dat waar jouw doelgroep hulp bij nodig heeft.

Ikzelf ben bijvoorbeeld van het verhelderen van de kern van de zaak. Of beter gezegd: ik ben van het uitdenken en verwoorden van wat je altijd al hebt willen zeggen. Of concreter: ik ben van het neerzetten van je professionele identiteit. Nóg concreter: ik ben van het overtuigend uitdragen van je professioneel profiel. Nog één slag: ik ben van zichtbaarheid voor coaches en consultants.

Dit is dus de vraag die aan mijn werk ten grondslag ligt: hoe maak je jezelf zichtbaar op een manier die past bij wie je bent en klopt met wat je doet? Nu weet mijn doelgroep mij te vinden. En ik weet wat me te doen staat.

Aan elk werk ligt een vraag ten grondslag. Voor sommigen is dat even wennen. Soms kost het moeite de vraag te achterhalen. Omdat deze ondergesneeuwd is geraakt, door twijfel en onzekerheid óf door ijver en gedrevenheid – dat kan net zo goed. De overeenkomst is dat je met jezelf bezig bent: jouw gedrevenheid, jouw onzekerheid. En niet met de ander – diegene die jij graag wilt bereiken.

Welke vraag ligt aan jouw werk ten grondslag?

Heb je nog niet helder welke vraag aan jouw werk ten grondslag ligt? Maak je onvoldoende zichtbaar waar jij van bent? Vind je te weinig aansluiting bij je doelgroep? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
  • Nathalie Keijzer
    Beantwoorden

    Ik ben fan van jouw verhelderstijl!

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Dank je Nathalie 🙂

  • Marcella Blok
    Beantwoorden

    En dit is een glashelder verhaal! Dit blog is een voorbeeld van de inhoud, zoals een vraag een voorbeeld is van wat je te bieden hebt.

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.