Hoe maak je een korte samenvatting van jezelf?
“Er is iets in mij, dat wil gewoon gáán! Ik ren rond, stap overal in en vlieg alle kanten op. Met te veel mensen voer ik te veel gesprekken en van het een komt het ander – waar ik dan ook weer vol voor ga. Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Mijn rode draad is zoek. Als ik ’m al ooit heb gehad…” Consultant Peter (51) is ambitieus, succesvol én de weg kwijt.
Peter ervaart weinig regie in het werven van de klussen die hij doet. Toeval speelt een grotere rol dan hij als zelfstandig ondernemer zou willen. Dit komt doordat er veel werk is. Doordat hij veel leuk vindt. Doordat hij van alles kan. Niks mis mee natuurlijk.
Maar die versnippering geeft hem een onvoldaan gevoel. Alsof zijn inspanningen uiteindelijk nergens toe leiden. Ze vervliegen in de ruimte. Alsof hij een instrument is in het werk van anderen, en niet van zichzelf. Alsof hij zich vrijblijvend aan jan en alleman uitleent. Zíj zijn het die de stappen zetten, hij is alleen maar dienstbaar. Losse eindjes die niet bij elkaar komen.
Waar bén jij eigenlijk van? Bepaal je dat zelf of laat je dat door anderen bepalen? Wat is jouw samenvatting van jezelf? Heb je die al eens gemaakt? Doordacht? Gedeeld?
De kunst van het maken van een samenvatting. Als het je lukt een korte samenvatting te maken van een onderwerp, dan is dat een teken dat je het onderwerp beheerst. Een geslaagde samenvatting toont jouw grip op de materie. Iets wat ingewikkeld was, lijkt ineens eenvoudig. Dat geeft helderheid. En jij hebt de regie gepakt.
Zo is het ook als jij het onderwerp van de samenvatting bent. Als jij weet waarvoor je staat, dan neem je de regie over je ondernemerschap. Vanaf dat moment bepaal jij welke klussen je doet, met wie je werkt en hoe. Daarna is het alsof de buitenwereld ruikt waar jij bent. Een fascinerend verschijnsel: je zult merken dat zodra je een helder profiel uitdraagt anderen jou gaan helpen te organiseren wat je nodig hebt.
Te veel coaches en consultants hebben het gevoel geen samenvatting te kunnen geven van wie ze zijn en waarvoor ze staan. Wat is daarvan de impact? Niet veel goeds. In het kort: verspilde tijd, gemiste kansen, onbenut potentieel.
Peter wil een herkenbaar profiel waarmee hij als consultant de markt op kan en zichzelf duidelijk positioneert. Waar kunnen mensen hem voor bellen? Een helder antwoord op die vraag zal hem geloofwaardig maken, voor zijn klanten en voor zichzelf. Zo kan hij zijn eigen lijn uitzetten. Aan de knoppen draaien. Omdat híj het is.
Zet éérst je fundament neer, en blijf je jezelf herinneren aan die basis waar vanuit je werkt. Daarop kun je bouwen wat je wilt. Daarin kun je leunen. Daar kun je mensen ontvangen. Daar kun je ontspannen.
Jouw fundament is jouw samenvatting van jezelf als professional. Deze samenvatting verwoordt de kern waar vanuit je handelt. Deze samenvatting bepaalt de kwaliteit van je inzet. Deze samenvatting bepaalt de kwaliteit van de aandacht die je je klanten geeft.
Want het simpele gegeven dát jij weet wat je komt doen, bepaalt jouw kwaliteit. Je neemt je plek in. Je staat voor wie je bent. Je geeft jouw verhaal een stem. Dát is de bedoeling.
Heb je de kern van waaruit jij handelt nog niet in woorden gevat? Weet je best waarvoor je staat, maar krijg je het niet over het voetlicht? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.