Innerlijke groei verkoop je niet

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven

Wanneer heb jij voor het laatst wakker gelegen van je energetisch bewustzijn? Of van je spirituele transformatie? Van de stilte waarin je jezelf niet hervond? Of je innerlijke stem die je misverstond?

Nee. Daar lig je niet van wakker.

Jij niet. Ik niet. En een ander ook niet.

Als een mens wakker ligt, dan is dat meestal van dagelijks getob: dat je je somber voelt, dat je je baan niet durft op te zeggen, dat je geliefde bij je weggaat, dat je je agenda te vol plant, dat je beste vriendin niet terugbelt, dat je je collega’s niet meekrijgt, etc. Dat soort zaken.

Sommige mensen maken een persoonlijke crisis door en willen daarna niets liever dan andere mensen helpen. Ze worden coach, therapeut of adviseur. Ze willen werken met de lessen die zij hebben geleerd. Ze willen anderen begeleiden in processen die zijzelf van binnenuit kennen. Ze willen hun inzichten delen omdat ze geloven dat deze van waarde zijn. Dat is een sterke drive, een krachtige bron van motivatie.

Sommige coaches met deze achtergrond zijn tijdens hun eigen proces in aanraking gekomen met een andere manier van kijken, nieuwe bronnen om vanuit te handelen. Laten we zeggen: een spirituele dimensie. Dat kan, dat je ogen ineens daarvoor open gaan. Voor de meeste mensen die dit meemaken is dat een indrukwekkende ervaring.

Niet gek als je daarmee verder wilt in je werk. Hoe fijn is het om als procesbegeleider náást je psychologische kennis, communicatieve vaardigheden, strategisch inzicht, medemenselijkheid en empathisch vermogen te kunnen beschikken over een – zeg – verfijnd afgestemd bewustzijn.

Een verrijking van je instrumentarium.

Spiritueel georiënteerde coaches praten dan ook graag over zaken als persoonlijke ontwikkeling, innerlijke groei, verbinding met jezelf, energetisch bewustzijn, intuïtief weten, bezinning, verdieping, een holistische benadering, ruimte voor vertrouwen, zijnsgericht werk, etc.

Superinteressant. Maar niet voor je potentiële klant.

De meeste mensen zijn namelijk niet op zoek naar innerlijke groei. Ze willen problemen oplossen of verlangens waarmaken. Als daarvoor nodig is dat ze innerlijk groeien, oké. Maar dat merken ze wel als het proces zich heeft voltrokken. Innerlijke groei heeft geen urgentie. Dat is bot gezegd, want dat heeft het natuurlijk wel – maar als je je zaak in deze woorden aanvliegt, dan ga je je doelgroep waarschijnlijk niet bereiken.

Er zijn van die dingen waar je beter niet over kunt praten, die moet je dóen (of niet doen, ook goed). Dit is zoiets: je spirituele werkwijze. Niet over praten. Zeker niet tijdens een eerste kennismaking.

Bovendien: vertellen over je spiritueel georiënteerde werkwijze is behoorlijk intiem. Als jij zo dichtbij iemand kunt komen, dan hoef je ’m dat niet meteen te laten weten. Zulke intimiteit leent zich ook niet zo goed voor een samenvatting in algemene termen. Zeker niet op je homepage. Bewaar het gesprek over dit onderwerp liever voor het moment dat je elkaar ziet. Of als je cliënt ernaar vraagt. Ja, dán kun je er iets over vertellen. Maar dat is in een veel later stadium dan de meeste spiritueel ingestelde begeleiders doen – en dat werkt meestal niet in hun voordeel.

Veel potentiële klanten staan open voor een spirituele insteek, maar wees je bewust van de vooroordelen en misverstanden, doseer je taalgebruik en blijf concreet. Vergeet niet dat je ze nog niet kent, die bezoekers van je website of je LinkedIn-pagina – en zij kennen jou ook nog niet. Ze zijn waarschijnlijk nog niet toe aan die informatie die jij ze graag wilt geven. Wacht daarom nog even.

Wat ik hierboven wil zeggen tegen spiritueel georiënteerde coaches geldt voor elke dienstverlener met een uitgesproken werkwijze. Je hebt misschien het idee dat het voor de hand ligt je te profileren met je manier van werken, omdat je je daarin onderscheidt. Maar dat brengt je meestal niet dichter bij je klant.

Stem af op die ander voor je van wal steekt over wat jou zo boeit. Maak éérst contact met je doelgroep – en hou je werkwijze nog even voor jezelf. Vertel de mensen die je aan wilt spreken waarmee jij ze kunt helpen. Laat merken dat je weet waarvan zij wakker liggen, dat je ze begrijpt. Daarna is er nog tijd genoeg om te laten zien wat je kunt.

Doe jij je werk met hart en ziel, maar ben je te weinig zichtbaar voor de mensen die jij wilt aanspreken? Is jouw manier van werken persoonlijk en doorvoeld, maar krijg je je verhaal erover niet onder woorden? Ben je bezorgd te plat te zijn in de presentatie van je dienst? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.