3 tips om je te onderscheiden

 in Ondernemerschap, Professioneel profiel, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

Hoe zet je jezelf neer in een markt waar het wemelt van de consultants, interim-managers en coaches? Wat kun je doen om je te onderscheiden? Wat heb je zelf in de hand?

Marloes is een vakvrouw. Al 25 jaar adviseert ze organisaties in de zorg. Ze weet wat er speelt. Ze kent de taal. Ze weet haar vinger feilloos op de zere plek te leggen. De mensen met wie ze werkt, die weten dat. Maar daarbuiten lijkt niemand op de hoogte te zijn van wat ze doet. Marloes voelt zich na al die jaren consultancy nog steeds niet gezien als expert.

Peter is een ervaren HRM-professional en hij zit vol verhalen. Je hoeft ’m maar iets te vragen en hij begint te vertellen: over wat hij doet, hoe hij dat doet, waarom hij dat doet. Hij is erg enthousiast, en dat is aanstekelijk. Toch merkt Peter soms dat-ie wat te lang aan het woord is, dat zijn luisteraar afhaakt, dat-ie aansluiting mist. Hij weet niet precies wat het is.

Liesbeth is loopbaancoach en begeleidt haar cliënten met hart en ziel. Ze richt zich op een specifieke niche: vrouwen die een ernstige ziekte hebben doorgemaakt. Naast doorleefde kennis en ervaring stopt ze een boel liefde in haar werk. Maar het is lastig haar doelgroep te bereiken. Zo heeft ze onvoldoende gelegenheid haar deskundigheid in de wereld te zetten.

Marloes, Peter en Liesbeth zijn alle drie zelfstandige professionals en net als veel andere zelfstandigen worstelen ze met hun eigen plek in de markt.

… Als je als professional door jarenlange ervaring weet wie je bent en wat je kunt, hoe zorg je er dan voor dat je daarin zichtbaar bent?

… Als je mensen vertelt over je dagelijkse praktijk, hoe zorg je er dan voor dat jouw doelgroep zich in jouw verhaal herkent?

… Als je een boel liefde stopt in het uitoefenen van je vak, hoe zorg je er dan voor dat je dit goede werk daadwerkelijk in de wereld zet?

Dit zijn drie grote vragen waar veel zelfstandige dienstverleners van wakker liggen. Meestal zijn zij gedreven, gemotiveerde mensen. Sommigen worstelen met een van deze vragen, anderen met twee of zelfs met alle drie deze vragen tegelijk.

Een last op je schouders.

Wat te doen? Onderscheid jezelf. Niet door origineel te zijn, niet door met aanbiedingen te smijten of neonletters op je kantoor te plaatsen. Niet nodig. Het volgende is genoeg.

  1. Geloof in je dienst/product: weet wát je doet, waarom jíj dat doet en wees je eigen meest overtuigde aanhanger.
  2. Ken je doelgroep: bied aan waar behoefte aan is, geef antwoord op vragen die leven, speel in op signalen uit de praktijk.
  3. Wees concreet over wat je doet: maak altijd expliciet wat, hoe, voor wie, waarom en waartoe – en dat in je eigen woorden.

Onderscheid jezelf door even stil te staan en de moeite te doen jezelf met behulp van deze drie ‘opdrachten’ in de markt te zetten. Deze helpen je bij het vormgeven van een zichtbaar, herkenbaar en aantrekkelijk persoonlijk profiel. Een profiel dat jou verbindt met de mensen die je wilt aanspreken. Ik heb hetzelfde gedaan, en echt: meer heb je niet nodig.

Marloes kent haar doelgroep, maar laat dat onvoldoende merken. Als zij explicieter wordt in bijvoorbeeld het benoemen van de kwesties die spelen – door daarover te spreken of te schrijven – dan zal een breder publiek zich herkennen in haar profiel. En Peter – zodra hij zijn verhalen bewuster zal afstemmen op wie hij voor zich heeft, zal hij merken dat de dynamiek verandert. Hij kan de opbouw van zijn verhaal versterken, ordenen wat hij wil zeggen, spelen met de volgorde waarin hij zijn informatie presenteert. En dat Liesbeth gelooft in haar aanbod staat als een paal boven water. Ze valt samen met wat ze doet. Vanuit die overtuiging kan ze artikelen maken, lezingen houden, interactieve workshops geven. Zo zal ze de bal op een natuurlijke manier aan het rollen brengen.

Jezelf zichtbaar maken – je kunt het. Doe het. In het zichtbaar maken van jezelf gaat het om het zetten van kleine stappen. Gewoon beginnen, en doorgaan. Kleine stappen. De impact op jou en je onderneming is groot.

Ben je goed bezig, maar (desondanks) onvoldoende zichtbaar voor je doelgroep? Vraag je je af hoe je jezelf zichtbaar maakt op een manier die bij je past? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Zo’n sessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

 

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.