Is je website een zooitje?

 In Ondernemerschap, Persoonlijk profiel, Webteksten schrijven

“Ik heb zo veel te vertellen, ik weet gewoon niet wat ik waar zal neerzetten.” Loopbaancoach Martijn (48) klikt rond op zijn website. Overal blokken met tekst. Op elke pagina staan meerdere koppen die belangrijke boodschappen roepen, in allerlei lettertypen en verschillende lettergrootten. Een volle menustructuur. Zelfs Martijn ziet door de bomen zijn eigen bos niet meer.

Martijn maakt zich zorgen. Het is niet alleen een zooitje op zijn website, het is ook een rommeltje in zijn hoofd. Als hij een klant aan de lijn heeft, begint hij te praten en weet hij onderweg niet waar hij een punt kan zetten. Luisteren naar wat iemand vraagt, is ook moeilijk als je zo veel wilt vertellen. Vervolgens wordt Martijn urenlang geplaagd door gedachten over wat hij vergeten is te zeggen. Die klant laat meestal niets meer van zich horen en Martijn doet ook niks, want hij voelt zich ongemakkelijk over hoe het is gelopen.

Martijn zit al twintig jaar in het vak. Aan klanten geen gebrek, hij heeft een goed netwerk. Maar het geeft een machteloos gevoel telkens zo te verdwalen in het vertellen van zijn verhaal.

In de loop der jaren heeft Martijn regelmatig nieuwe teksten toegevoegd aan zijn website: over zijn praktijk, zijn vakgebied, zijn werkwijze, zijn professionele ontwikkeling, zijn persoonlijke weg, zijn ervaringen, zijn klanten. Elk jaar komt er nieuwe informatie bij en daardoor wordt alles nóg onoverzichtelijker.

Martijn wil orde in de veelheid. Maar hoe?

Orden naar doel. Dat is een effectieve aanpak. Je doel stem je af op je lezer, in dit geval: je klant. Je website is jouw etalage, die is er voor je klant. Dus in de keuze voor de teksten op je website houd je je klant, zijn problemen en zijn behoeften voor ogen.

Je website is NIET jouw archief, jouw logboek of jouw cv.

Wat zijn de doelen op basis waarvan je orde kunt aanbrengen in je verhaal? Ik noem er een paar. Je wilt je klant laten weten dat je zijn probleem begrijpt (doel 1). Je wilt je klant vertellen welke resultaten jullie samen kunnen bereiken (doel 2). Je wilt je klant beschrijven hoe jij werkt (doel 3). Je wilt je klant informeren over hoe je zo deskundig bent geworden (doel 4). Je wilt eerdere ervaringen delen (doel 5). En zo verder.

Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort. Maak geen mix van verhalen met verschillende doelen, niet op je website en mondeling ook liever niet.

Neem je klant stap voor stap mee in je verhaal. Zet elke stap bewust en steeds met een van de doelen voor ogen. Als je te grote stappen neemt of meerdere stappen tegelijk, dan loop je het risico je klant onderweg kwijt te raken. Of beter gezegd: dan raakt die jou kwijt.

De rest van wat je wilt vertellen komt later. Bijvoorbeeld in een gesprek, een anekdote op LinkedIn of een artikel in een vakblad. Dan is er gelegenheid voor je klant om jou beter te leren kennen, als hij dat wil, hij is dan al voorbij je etalage en kennelijk overtuigd van je waarde.

Martijn heeft inmiddels enkele offers gebracht. Het deed een beetje pijn, maar voelt nu wel lekker opgeruimd. Zo’n tachtig procent van het aantal woorden op zijn oude website zit nu opgeborgen in mapjes op zijn computer, voor een andere gelegenheid. Wat overbleef, is precies wat zijn potentiële klant van hem wil weten voordat die de telefoon pakt om een afspraak te maken. Dat is genoeg.

Heb je te veel tekst op je website? Is de rode draad zoek? Weet je niet waar je moet beginnen? Een keertje samen sparren? Meld je hier aan voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.