Rustige types schreeuwen niet

 in Klantenwervend bloggen, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

“Wat? Heeft ze een boek geschreven? Iets met seks in de titel? Over marketing? Jezelf profileren? Tjonge, het is zo’n ingetogen type…” Tja… Daar was ik toch even stil van. Niet dat deze opmerking me verrast, eigenlijk is-ie een mooie bevestiging van het punt dat ik wil maken. Maar ik was er toch even stil van.

Je kent het wel: soms hoor je via via een opmerking die een ander over je maakte en blijven die woorden nog een poosje nagalmen in je hoofd. Geraakt, gekwetst, verwonderd, of van alledrie een beetje. Zo kom ik dus op anderen over. Dit is kennelijk de indruk die ik maak. En ook: dit zijn dus de aannames die leven, over marketing, over jezelf profileren, en over welk type mens daarbij zou horen.

Ingetogen types profileren zich niet. Ingetogen types doen niet aan marketing. Ingetogen types schrijven geen boeken (met ‘seks’ in de titel). Zoiets? Dit zijn de aannames die doorklinken in de opmerking hierboven. Het zijn veelgehoorde aannames die tienduizenden trainers, coaches en adviseurs ervan weerhouden hun bedrijf te laten groeien. Het zijn hardnekkige vooroordelen.

Inderdaad, marketing is een extravert gebeuren. Al die eenpitters die elkaar lijken te verdringen op internet, social media en beurzen. Nóg meer kleuren. Nóg grotere letters. Nóg heftiger acties. Teveel spam in ieders mailbox. Het is soms allemaal wat teveel van het goede. Maar ja, jezelf zichtbaar maken in het donker, dat gaat ook niet werken. Wat moet je?

Back to the basics. En waar zijn die basics dan? In de inhoud van je vak en in jou als professional. Ben je een uitgelaten organisator van evenementen, dan kun je jezelf krachtig in de markt zetten. Ben je een rustige executive coach, dan kun je jezelf net zo goed krachtig in de markt zetten. Ieder met dezelfde vormen (pitch, visie, bedrijfsmotto’s etc.), via vergelijkbare kanalen (website, LinkedIn etc.), en op de eigen manier. De kunst is die eigen manier concrete, toegankelijke inhoud te geven.

Trainers, coaches, adviseurs: laat je niet afschrikken of imponeren door schreeuwerige marketing. Erger je er ook niet aan. Je hoeft niet te schreeuwen als je dat niet wilt. “Jij bent een goed voorbeeld hoe je te verkopen”, schreef een lezer van mijn blogs me afgelopen week. Ik heb een manier gevonden die bij me past, ik denk dat hij dat bedoelde. En ik help zelfstandige professionals hetzelfde te doen. Dat lukt bijna altijd.

Het belangrijkste is dat je marketing klopt bij wie jij bent. Zeker voor zzp’ers is dit van fundamentele waarde. Alleen op die manier ben je bezig met lange-termijn-opbouw van je bedrijf. Alleen op die manier trek je de klanten die bij je passen. Niemand zal jou als geschikte partij herkennen zolang je je profileert op een manier waarbij je je ongemakkelijk voelt.

In deze tijd van online marketing en content marketing (zoals bloggen) is het makkelijker dan ooit om jezelf als ondernemer zichtbaar te maken. Doe dat dan ook. Maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Pak de bestaande vormen en giet je eigen inhoud erin. Je zichtbaarheid groeit vanaf het moment dat je hiermee begint.

>>> Lees in mijn boek – vorige maand verschenen – hoe je jezelf zichtbaar maakt als expert en je dienst of product verkoopt op een manier die past bij jou én bij wat je doet: Waarom iedereen luistert als je over seks praat & 10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren

Worstel jij met marketing en acquisitie? Hou je er niet van om jezelf te verkopen? Ik hoor je (voor)oordelen graag hieronder. Laten we kijken hoe je je weerstand kunt aanvliegen op een manier dat marketing ook voor jou licht en luchtig wordt. Reageer hieronder, en ik reageer weer op jou.

BNR-logo-Microfoon-578

Afgelopen zaterdag: BNR Nieuwsradio ZZP-café over jezelf verkopen, met Rob de Laat en Kiki Verbeek als hoofdgasten, presentatie door Diana Matroos. Leuke mensen, goede sfeer, nuttige info! Het was fijn om erbij te zijn. Je kunt de uitzending hier terugluisteren.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.