Je bent dichterbij je focus dan je denkt

 in Ondernemerschap, Professionele identiteit

“Ik weet dat ik focus moet aanbrengen, maar ik weet gewoon niet hoe!” riep een wanhopige klant vorige week door de telefoon. Ze werkt als coach voor managers en voelt zich daarin als een vis in het water. Ze voert boeiende gesprekken met mensen die haar dankbaar zijn voor wat ze hen biedt. Over belangrijke thema’s, met zinvolle vragen, bruikbare inzichten. Maar ze heeft te weinig klanten. Veel te weinig klanten. Zo kan het niet langer.

Ze wil focus aanbrengen in haar werkzaamheden. Ze wil van dat versnipperde gevoel af. Ze wil zich helder profileren met ‘waar zij van is’. Omdat ze denkt dat ze dan meer klanten trekt. Een expert heeft grotere aantrekkingskracht dan een zelfstandige professional die voor honderd dingen tegelijk warm loopt. Dat denk ik ook. Maar breek je hoofd er niet over.

Er bestaat een misverstand over focus. Dit misverstand weerhoudt professionals ervan te focussen. Dit misverstand drijft mensen tot wanhoop. Focus is namelijk niet iets om over na te denken. Focus is iets wat je doet. Focus is niet de uitkomst van het wegstrepen van mogelijkheden, maar dient zich aan als resultaat van concrete acties. Focussen duurt een tijdje.

Het klinkt een beetje flauw, maar ik zeg het toch: je kunt niet weten wat je niet weet. Je focussen op de vraag waarop je je zult focussen gaat je niet verder helpen. Focussen is als op reis gaan: nadenken over de plaats van bestemming en wat je tegen zult komen op weg daar naartoe, maakt je niet wijzer, noch over de reis noch over de bestemming. Beter is het om gewoon op pad te gaan. Onderweg beleef je van alles wat je niet had kunnen verzinnen. Stap voor stap bepaal je de route die je gaat en beïnvloed je je reisdoel.

Focussen is niet het kiezen van je plaats van bestemming, maar zelfbewust onderweg zijn. Het antwoord op je focus-vraag ligt buiten jezelf, middenin de wereld. Je kunt een bepaalde doelgroep willen bedienen, maar misschien zit die doelgroep niet op jou te wachten. Je kunt een dienst willen aanbieden, maar wellicht is deze dienst een antwoord op een vraag die niet leeft. Kijk om je heen, praat met de mensen die je ontmoet over waar zij tegenaan lopen. Stel ze honderd vragen.

Het aanbrengen van focus in hoe je jezelf in de markt zet, gaat over je presentatie als professional. Het gaat over je etalage, over wat je nú uitlicht en wat je bewaart voor later. Dat is wat potentiële klanten zien en dat is waar ze op reageren als ze je voorbij zien komen. Focus breng je niet alleen aan voor de ander, je bewijst er ook jezelf een dienst mee. Een professional met focus brengt zijn zelfkennis in de praktijk. Met als resultaat: verdieping, rust, concentratie, de rode draad in je professionele leven. Dat is veel waard.

Wil je focus aanbrengen in je werkzaamheden? Het voornemen daartoe is genoeg. Je start op de plek waar je nu bent en vanuit daar zet je bewuste stappen. Je bent dichterbij je focus dan je denkt. Ik zou zelfs willen beweren dat de meeste professionals die ik ontmoet al lang hun focus te pakken hebben, ze doen alleen alsof dat niet zo is. Het verschil zit ’m in het doen, niet in het weten wat te doen.

Lees in mijn boek hoe je stap voor stap je focus in praktijk brengt: Waarom iedereen luistert als je over seks praat & 10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.