Hoe woorden tegelijk daden zijn

 in Content marketing, Ondernemerschap, ZZP & Zichtbaarheid

David (46), loopbaancoach sinds een jaar of vijftien, barst van de goede ideeën. Altijd al zo geweest. Hij heeft verschillende boeiende coach-opleidingen gedaan, hij leest jaarlijks tientallen boeken aan vakliteratuur, hij maakt aantekeningen over welke inzichten hij kan gebruiken en hij bezoekt bijeenkomsten waar hij met veel plezier collega-zzp’ers ontmoet. David heeft diverse weldoordachte begeleidingstrajecten op de plank liggen, ze liggen te wachten op klanten.

Suzan (42) wil jonge vrouwen helpen met het bewaren van de balans tussen werk en privé. Daar heeft ze een eigen methode voor ontwikkeld. Direct nadat de eerste ideeën hierover bij haar opkwamen, is ze aan de slag gegaan om haar benadering uit te proberen. Eerst met iemand uit haar kennissenkring. Haar aanpak bleek te werken. Vervolgens heeft ze in een brede kring wat drukke dertigers aangeschreven en op die manier had ze binnen enkele weken een berg ervaring opgedaan. Inmiddels heeft ze in haar doelgroep bekendheid om haar effectieve werkwijze. De klanten komen vanzelf naar haar toe.

Er zijn allerlei overeenkomsten tussen de zzp-levens van David en Suzan. Maar de een heeft genoeg klanten en de ander niet. Wat verklaart dat verschil? Actie. Actie in de juiste richting: die van je doelgroep, je klant. Niet in de richting van je collega’s of jezelf. Je kent de clichés: geen woorden maar daden. Niet denken, maar doen. Daden maken het verschil.

Ik kom ze regelmatig tegen: professionals die van alles ‘af’ willen hebben voordat ze ‘van start’ kunnen gaan. Dat zijn de mensen die na twee jaar schrijven hun website nog niet in de lucht hebben. Dat zijn de mensen die verlamd raken omdat ze zoveel ‘moeten’ dat ze vergeten wat ze ook alweer wilden. Dat zijn de mensen die 101 briljante plannen hebben waar ze zo graag over praten, schrijven en lezen dat ze niet meer toekomen aan het uitwerken van één ervan.

Ben jij zo’n denkende, pratende, schrijvende, lezende zzp’er? Natuurlijk is het nodig om na te denken en met anderen te praten over wat je wilt. Maar test – voordat je verder denkt – de houdbaarheid van elke gedachte met een concrete actie in de praktijk. Natuurlijk is het van belang te schrijven over je werk, maar stap vervolgens wel de wereld in met die teksten. Natuurlijk is het goed om je lezend te verdiepen in je vak. Maar verlies jezelf niet in wat anderen allemaal hebben gezegd.

Geen woorden maar daden. Zo waar. Maar niet zwart of wit. Zie je hoe woorden tegelijk daden kunnen zijn? Klantenwervend bloggen bijvoorbeeld. Dat is een daad, in woorden. Of een e-boek maken om weg te geven, ook dat is een daad in woorden. Of een boek schrijven met bruikbare handvatten voor veelvoorkomende valkuilen, dat is een actie waar je klant daadwerkelijk iets aan heeft. Daar gaat daadkracht om: kom in actie voor je doelgroep.

Dus: richt je daden én je woorden op je doelgroep. Benut de vrije tijd rond de feestdagen voor het bepalen van hoe je jouw woorden in 2015 daadkracht geeft. Dan begin je het nieuwe jaar gelijk met het concretiseren daarvan. Schrijf bijvoorbeeld een gratis e-boek met daarin je belangrijkste advies aan je klant. Of ga professioneel bloggen. Of organiseer een bijeenkomst voor jouw doelgroep rond een urgent thema. Er is zoveel mogelijk. Ergens beginnen. Met je klant voor ogen. Gewoon doen.

Wil je met mij brainstormen over hoe je jouw woorden in 2015 daadkracht geeft? Meld je via deze link gerust aan voor een GRATIS VERHELDERINGSSESSIE (telefonisch, gratis en vrijblijvend, duur 30 minuten). Ik geef 3 sessies weg, na aanmelding hoor je of je in aanmerking komt.

Trouwens, dit was mijn DAAD (in woorden!) van 2014: mijn BOEK. Heb je ’t al? Alles wat ik je wil vertellen over overtuigende profielteksten en klantenwervend bloggen, staat erin. Boordevol tips en praktijkvoorbeelden. Je kunt er zo zelf mee aan de slag. Waarom iedereen luistert als je over seks praat & 10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.