Een PITCH die staat als een huis

 in Ondernemerschap, Overtuigende profielteksten, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

Een glasheldere pitch over jezelf en je bedrijf is een pitch zonder ruis. Een pitch zonder ruis is een pitch die één doel tegelijk nastreeft. In het algemeen kun je stellen: een heldere boodschap is een boodschap die één doel tegelijk nastreeft.

Helder schrijven over je bedrijf houdt dus in dat je voor elke tekst die je maakt bepaalt welk doel die tekst heeft. Wil je klanten werven? Wil je iets over jezelf vertellen? Wil je je geïnteresseerden informeren over je aanbod? Of anders?

Wat geldt voor helder schrijven geldt overigens ook voor helder spreken. Als je jezelf ergens voorstelt en je wilt je bedrijf introduceren, zorg er dan voor dat je praat over wat op dat moment relevant is voor je luisteraars. Je zegt niets meer en niets minder.

De grootste misser van veel zzp’ers is dat ze profielteksten maken waarin ze verschillende – en vaak ook nog veel te veel – doelen tegelijk nastreven. Zulke teksten schieten hun doel voorbij, letterlijk en figuurlijk. Lezers of toehoorders – potentiële klanten dus – willen weten wat en waartoe. Ze zijn vaak welwillend, maar hebben geen zin moeite te doen om te begrijpen wat jij wilt zeggen. Jij hebt ervoor te zorgen dat je boodschap eenvoudig en vanzelfsprekend bij hen naar binnen rolt.

Onhandig geformuleerde pitches bevatten bijvoorbeeld verwijzingen naar de visie van de dienstverlener. Een potentiële klant heeft geen boodschap aan je visie als hij nog maar nauwelijks op de hoogte is van wat je precies doet. Een visie heeft aanloop en inbedding nodig, die kun je niet zomaar in iemands gezicht duwen.

Of neem abstracte pitches: pitches in beleidstaal, met omslachtige formuleringen of zinnen die alles proberen te omvatten wat er te zeggen is. Daar wordt niemand warm of koud van. Mensen komen niet in beweging door algemeenheden. Wil je je klant bereiken, wees dan concreet en to-the-point.

Ook kom ik regelmatig pitches tegen waarin degene die zich voorstelt uitsluitend over zichzelf vertelt. Het zal toch niemand verbazen dat dat een potentiële klant niet tot actie aanzet? Een klant wil jou leren kennen doordat jij hém iets over zichzelf vertelt, dus niet over jou, maar over hem, vanuit jouw deskundige perspectief. Zó maak je contact.

De mensen in jouw doelgroep zijn op zoek naar iets en hebben geen tijd en geen zin om eerst de ruis van de dienstverlener te ontleden. Ze zijn op zoek naar de aanpak van hun probleem. Ze staan ervoor open je te ontmoeten. Maar het beantwoorden van de vraag HOE je jezelf kort, krachtig en vooral glashelder in de markt zet, dát moet je echt zelf doen.

Ben je trainer, coach, adviseur? Doe die moeite. Zet een pitch neer die staat als een huis. Je klanten zullen bij je aankloppen.

 

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.