Je pitch: je hóeft niet te kiezen
Focus is een lastig ding. Zeker voor veelzijdige professionals. Je herkent het wel: jouw ervaring en kwaliteiten kun je voor zoveel verschillende dingen inzetten. Wie wil je helpen? Iedereen die je kunt helpen? Richt je je op een brede groep? Beperk je je tot een smalle groep? Raak je dan klanten kwijt? Is je werk dan nog wel afwisselend genoeg? Komt je veelzijdigheid dan wel voldoende over het voetlicht?
Overtuigend je potentiële klanten aanspreken heeft met focus te maken. Door focus maak je jezelf zichtbaar als professional, je bent dan herkenbaar voor potentiële klanten. Focus geeft je bovendien een natuurlijke aantrekkingskracht. Er gaat een magnetische werking uit van mensen die weten waarvoor ze staan. Dat is een kwestie van focus.
Maar focus aanbrengen is niet zo simpel als jezelf dwingen te kiezen – zoals veel mensen denken. Zeker als je er niet uitkomt, is het goed je dit te realiseren. Je kunt namelijk ook verbindingen leggen, synthese aanbrengen. Vaak is die synthese intuïtief al lang aanwezig, deze expliciet maken voor je doelgroep is een volgende stap. Zet die stap!
Laat je niet gek maken. Laat je niet van focus weerhouden doordat je denkt dat je moet kiezen. Kiezen helpt je, maar je hóeft niet te kiezen tussen A of B. Kiezen kan op verschillende niveaus en vanuit verschillende invalshoeken. Daarbinnen heb je de vrijheid om precies die nadruk die jij wilt leggen in je bedrijfsboodschap aan te brengen.
Ben je trainer, coach of adviseur? Worstel je met je elevator pitch, die lastige 20-seconden-boodschap waarin je zegt wie je bent en wat je doet?
Wil je een PITCH die bij je PAST?