In 20 seconden alles zeggen
Is het jou al gelukt? In 20 seconden alles over jezelf vertellen wat belangrijk is? Een onmogelijke opgave. Maar wel nodig. De elevator pitch: het verhaaltje dat je afsteekt tegen degene met wie je in de lift staat, in die korte tijd die je hebt tussen het sluiten van de zware deuren en het moment dat ze weer opengaan op de etage van bestemming. Bij wijze van spreken natuurlijk, een pakkend beeld in elk geval.
Het beeld van de lift voert de druk op. Hup, hup, hup, de tijd dringt, schiet op met dat verhaal. Wie ben je? Wat doe je? Wat kun jij voor me betekenen? Als dienstverlener kun je je zo opgejaagd voelen door deze druk dat je van de weeromstuit niets meer zegt. Iedereen heeft haast, wil weten wat en hoe en nú meteen. Voordat de hectiek van de dag de regie weer overneemt. Wees dan maar eens authentiek en overtuigend tegelijk.
Mijn pitch is dagelijks aan de orde, kort en krachtig is daarbij noodzaak: als ik mezelf introduceer als ik voor een groep sta of wanneer ik me voorstel tijdens een zakelijke ontmoeting. Mijn pitch staat ook op mijn website, op mijn LinkedIn-pagina en andere social media-profielen. Mijn pitch staat bij mijn workshops, onder mijn artikelen en achterin mijn boek. Reuze handig, om zo’n pitch te hebben.
In 20 seconden alles vertellen wat ertoe doet: het is mogelijk. Als je een vorm hebt, een structuur en een doel. Ik doe een voorzet:
- kies welke info je in je etalage zet, en wat je bewaart voor later;
- schrap totdat je zo kort bent dat er niets meer weg kan;
- haak aan op het meest urgente probleem van je doelgroep;
- zet je krachtigste resultaten in;
- wees streng en bouw je boodschap systematisch op.
Elke dienstverlener verdient een elevator pitch die past bij wie hij is en wat hij doet. Iedereen kán een krachtige pitch voor zichzelf maken, ook als je een duizendpoot bent, meerdere doelgroepen bedient, veel verschillende dingen hebt gedaan, niet kunt kiezen of worstelt met focus.
Een voorbeeld? Dit hierna is mijn eigen pitch (en weet dat ik een lange en ingewikkelde weg ging om tot zo’n simpel stukje te komen…) “Ik ben Kiki Verbeek. Ik begeleid trainers, coaches en adviseurs die worstelen met het profileren van zichzelf. Ik begeleid ze bij het verwoorden van een glashelder verhaal waarmee ze hun bedrijf, dienst of product krachtig in de markt zetten. Met een glashelder verhaal zet je jezelf neer als expert. Je bent zichtbaar als professional, herkenbaar voor potentiële klanten en je krijgt een vanzelfsprekende aantrekkingskracht. Zo leg je een stevig fundament voor de klanten die bij je passen en de omzet die je verdient.”
Ga er nu eens goed voor zitten en máák je eigen pitch.