Wat is jouw signatuur?
“Ik heb uren tegen haar aangepraat en haar alles verteld over mezelf, mijn visie, mijn drijfveren, mijn onderneming en mijn klanten. Ik kon niet geloven wat ik daarna van haar terugkreeg: ik herkende nauwelijks wat ik las. Had ze dit geschreven op basis van onze gesprekken? Ik was stomverbaasd.”
Executive coach Judith (47) heeft een tekstschrijver ingehuurd voor het schrijven van de teksten voor haar website. Gewoon lekker alles in één keer klaar, het hele pakket. Precies wat ze nodig had, ze zat er al zo lang tegenaan te hikken. Maar nu zakt Judith moedeloos achterover in haar stoel. Ze is geen stap verder gekomen: “Ik heb haar inmiddels meer dan 2000 euro betaald. Er ging zo veel tijd in zitten, al die verhalen van mij die zij moest uitwerken…”
Waar is Judith ontevreden over? Ten eerste: allemaal clichés. Precies waar ze bang voor was, is gebeurd: “Ik lees dat ik ‘een lange weg ben gegaan’ en ‘dat het belangrijk is om je masker af te werpen’ en ‘dat we samen de schouders eronder zetten’. Verschrikkelijk. Heb ik dat écht zo gezegd? Nu begin ik aan mezelf te twijfelen.”
Verder zijn er van die woorden die zijzelf altijd probeert te vermijden, vol staat het ermee. Judith zucht: “Hoe kan dat nou? Neem het woord ‘helpen’, dat gebruik ik nooit, dat weet ik zeker, dat woord gebruik ik uit principe niet. Of ‘samen onderweg zijn’, ook zoiets. Of: ‘worden wie je werkelijk bent’. Brrr. Zulke woorden wil ik absoluut niet op mijn website.”
Terwijl Judith de teksten doorleest, wordt ze ook nog eens misselijk van al dat gepraat over zichzelf: “Al die woorden, al die uitspraken. Wie ben ik om dat allemaal te stellen? Hoe belangrijk is dit eigenlijk? Willen mensen om deze redenen met mij aan de slag? Is dit hoe het werkt? Ik heb nog niks op papier en ben mezelf nu al zat.”
“Weet je, misschien ligt het wel aan mij. Ik ben zó kritisch. Daarom doe ik de dingen liever zelf. Ik heb hier een dikke map met aantekeningen. Tientallen goeie zinnen en mooie woorden. Honderd beginnetjes, maar nergens een afgerond verhaal. Er zitten ook een boel treffende citaten bij – dingen die ikzelf gezegd zou kunnen hebben. Maar het lukt me niet er een geheel van te breien.”
Tot zover de ervaring van executive coach Judith. Het is haar nog niet gelukt haar professionele verhaal in woorden te vangen. Ze overweegt om de strijd op te geven, want zonder website lopen de zaken ook best prima. Tegelijk wil ze online vindbaar zijn. Maar wat er staat, moet wel bij haar passen. Dat luistert nauw.
Aan de tekstschrijver ligt het niet. Die heeft een verzorgd document aangeleverd met goed opgebouwde teksten van kwaliteit. Alles wat Judith heeft verteld, staat erin. Netjes geordend in een helder verband. Klaar voor copy/paste naar de website.
Wat ging er mis? Het doordenken, doorvoelen en verwoorden van je verhaal kún je niet uitbesteden. Niemand kan dit voor je doen, hoe bedreven die ander ook is. De enige die jouw verhaal kan vertellen, ben jijzelf. Alleen jij kan de juiste woorden kiezen, de juiste nuances maken, de juiste nadruk leggen. Daarmee geef je je profiel jouw signatuur. Dat luistert héél erg nauw.
Is het lastig je verhaal in woorden te vangen? Staat er nog steeds niet wat je wilt dat er staat? Kun je de juiste woorden niet vinden? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je HIER aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer een paar weg.