Wil je jouw marketing en acquisitie uitbesteden?

 in Content marketing, Ondernemerschap, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

“Marketing en acquisitie: ik vind ’t vreselijk me daarmee bezig te houden. Het haalt me uit mijn flow, het verpest mijn ideeën, het overschaduwt mijn ondernemerschap. Mijn energie lekt ervan weg. Ik voel me er ongemakkelijk bij en wil er eigenlijk niets mee.”

Duidelijke taal. Als jij er ook zo over denkt: je bent niet de enige. Maar je wilt wél klanten.

Het is een rotgevoel als je een waardevolle dienst aanbiedt, maar niemand die het erin ziet. Of als je een goed idee hebt, maar niemand luistert. Of als je een gouden oplossing hebt gevonden, maar niemand herkent het probleem. Marketing en acquisitie: je kunt er niet omheen.

Je weet dat je moet werken aan je zichtbaarheid, maar je weet niet hoe. Of je wilt het niet. Geen zin. Geen tijd. Oppervlakkig gedoe. Betere dingen te doen.

Vergeet de marketing en acquisitie.

In plaats daarvan: zorg ervoor dat jouw dienst bestaansrecht heeft.

Bestaansrecht is een groot woord, een beetje afschrikwekkend, maar het helpt je wel om de impasse te doorbreken. De impasse waarin je zit als je zelfstandig dienstverlener bent en een hekel hebt aan marketing en acquisitie. Je weet dat je afhankelijk bent van de zichtbaarheid van jezelf en je dienst op de markt, maar wat moet je?

Uiteindelijk gaat het hierom: wat geeft jouw onderneming recht van bestaan? Behalve dat je er zelf iets in ziet. Met andere woorden: wie help jij, waarmee en waartoe?

Jouw passie geeft jouw dienst geen bestaansrecht. Dit klinkt hard. Je bent enthousiast en toegewijd en dus een fijn figuur om mee te werken. Maar van een afstandje bekeken: wat levert dat enthousiasme op? Jouw beweegreden is niet die van een ander.

Een dijk van een dienst heeft nog geen bestaansrecht omdat jij zo hard hebt gewerkt om dit aanbod uit te denken. Een goed idee heeft nog geen bestaansrecht omdat jij ervan overtuigd bent dat het briljant is. Een doorleefd inzicht heeft nog geen bestaansrecht om het waarheidsgehalte van het inzicht zelf. Dat jij ergens in gelooft, is geen motief voor een ander.

Als je helder maakt wie jij helpt, waarmee en waartoe, dan hoef je geen acquisitie meer te doen. Dan doet het bestaansrecht van jouw dienst de marketing voor je, dan heb je deze klus in één grondige beweging uitbesteed. Precies waar je zo’n behoefte aan hebt.

Dus wil je jouw marketing en acquisitie graag uitbesteden? Doe dat dan niet aan een specialist. Als je een plek voor je dienst wilt creëren, als je het vertrouwen van anderen wilt krijgen, als je geen zin meer hebt jezelf te forceren om aan marketing en acquisitie te doen: buig je dan over het bestaansrecht van de dienst die je aanbiedt. Geef er woorden aan en zet die woorden in je etalage. Daarna kun je lekker rustig verder met je werk.

Oké, dit is een beetje een simplificatie. Maar ik wil maar zeggen: éérst je doelgroep, dan jezelf. Niet vergeten, altijd onthouden, bij elke stap naar buiten die je zet.

Vind je het lastig om je dienst zichtbaar te maken op een manier die bij jou past? Weet je zeker dat jouw dienst of idee bestaansrecht heeft, maar krijg je dat verhaal niet over het voetlicht? Een keertje samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.
volg je hart