Hoe je aandacht trekt in een overvolle inbox

 in Overtuigende profielteksten, Professionele identiteit, ZZP & Zichtbaarheid

Er was eens een organisatieadviseur, Ruud. Hij werkte op een groot adviesbureau, met een overvolle inbox, en honderden collega’s, met overvolle inboxen. Ruud wilde zijn collega’s iets belangrijks vertellen, maar hij wist niet hoe hij in de hectiek van de dag hun aandacht kon trekken. Hij stuurde een e-mail rond met in de onderwerpbalk ‘seks met je collega’. In no time hadden honderden collega’s dit bericht geopend en gelezen. Ruuds boodschap was overgekomen, ook al had deze niets met seks te maken.

Waarom luistert iedereen als je over seks praat? Je kunt zeggen dat-ie plat is, de manier waarop Ruud aandacht vraagt voor zijn boodschap. Je kunt ook zeggen dat Ruud het slim (en humorvol) heeft aangepakt. Hoe dan ook is het interessant om je af te vragen hoe dat nu eigenlijk zit met praten over seks. Ruud is immers niet de enige die deze strategie toepast… Waarom luistert iedereen als je over seks praat?

In geschreven (of gesproken) tekst is – kort door de bocht – het volgende van essentieel belang voor het krijgen van aandacht, het vasthouden van die aandacht en het daadwerkelijk in beweging brengen van je lezer (of luisteraar):

  1. richt je in je boodschap op je lezer;
  2. zorg ervoor dat je lezer zich herkent in wat jij vertelt;
  3. zorg ervoor dat je lezer belang heeft bij wat jij vertelt;
  4. baken je onderwerp af en streef één doel tegelijk na met wat je zegt;
  5. kom snel to-the-point en houd je boodschap kort, concreet en luchtig.

Deze principes zijn van kracht als je over seks praat, maar ze gelden net zo goed voor praten over andere onderwerpen. Wat dacht je van praten over jezelf en je bedrijf, dienst of product? Kun je als zzp’er over je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingkracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling? Ja, dat kan.

De afgelopen maanden heb ik een boek gemaakt, over dit onderwerp. Het boek gaat niet over seks. Het boek gaat over jezelf zakelijk profileren. Speciaal voor zzp’ers. Aan elke zzp’er de taak zijn bedrijfsuitingen zo bij te sturen dat iedereen luistert.

In dit boek neem ik je aan de hand en leer ik je hoe je jezelf en je bedrijf overtuigend neerzet. In de vorm van 10 glasheldere profielteksten: teksten voor op je website, social media, tijdens workshops, lezingen en netwerkbijeenkomsten. Zo presenteer je je met gemak in een nieuwe setting, krijg je een natuurlijke aantrekkingskracht en trek je moeiteloos de juiste klanten.

Volgende maand verschijnt mijn boek bij Uitgeverij Thema. Als je wilt, kun je via deze link alvast een exemplaar reserveren. Wordt vervolgd!

Ben jij trainer, coach, adviseur? Hoe zorg jij ervoor dat een potentiële klant de moeite neemt te luisteren naar wat jij wilt vertellen? En dat hij dat niet voor jou doet, maar voor zichzelf? Ik hoor je ervaringen heel graag hieronder.

Aanbevolen Berichten
  • Theo
    Beantwoorden

    Ik begrijp wat je wilt vertellen, echter blijkt vaak dat onze kwaliteiten en inzicht boven die van de aanvrager liggen. Dit is lastig, het is voor hen “te ver van hun bed show” Hoe ga je hier mee om, wij zien kansen, mogelijkheden etc, mij zij kunnen het moeilijk oppakken.

    de opmerking is vaak; HET gaat toch goed zo!!

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Dag Theo, ja, dat is een essentieel onderwerp dat je daar aansnijdt. Volgens mij gaat het hierin allemaal om inleving: leef je in in je klant. Spreek zijn taal, gebruik de woorden die hij gebruikt, praat over zijn worstelingen, praat over de resultaten die hij wenst. De ‘ver van hun bed show’ voorkom je door nog niet te analyseren, diagnostiseren, nog niet bezig te gaan met oplossen.

  • Juditha Melssen
    Beantwoorden

    Ha Kiki,
    Je nieuwe boek is een top actie,de vraag is herkenbaar, ik ken je als een bevlogen collega en professional. Mooi werk!
    Succes, Juditha

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Dankjewel Juditha!

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.