Dé tip voor wie verdrinkt in zijn eigen teksten
De meeste coaches, trainers en adviseurs met wie ik werk hebben veel ervaring: ze hebben 10, 20 of 30 werkjaren achter de rug en vele mensen en processen begeleid. Ze hebben een boel geleerd in de praktijk. Ze hebben ook veel gelezen over hun vak. Ze onderstrepen belangrijke zinnen in de boeken die ze lezen. Ze verzamelen kernachtige alinea’s in schriften en in hun computer. Ze ontmoeten vakgenoten die interessante dingen zeggen, daar maken ze aantekeningen van. Ze schrijven over hun vak: korte teksten, lange teksten, soms voor een klant, een workshop, een lezing, soms gewoon voor zichzelf.
Hun computers én hun hoofden barsten uit elkaar van de dingen die ze willen zeggen over hun vak, van wat ze willen vertellen over zichzelf als professional. Ze zien soms door de bomen het bos niet meer. Wat moet je doen als je zoveel wilt vertellen dat je niet meer weet wat te zeggen? Of wat moet je doen als je zoveel wilt vertellen dat je alles tegelijk gaat zeggen (en merkt dat je lezer of luisteraar afhaakt)? Of wat moet je doen als je zoveel te zeggen hebt dat je niet weet waar te beginnen?
De wanhoop slaat altijd pas toe met een heel concrete aanleiding: het maken van een homepage voor de eigen website, een profieltekst op LinkedIn, een korte bio voor in de folder bij een workshop. Help!!! Dienstverleners willen kort en krachtig zijn in hun presentatie, maar weten vaak niet hoe. Hoe meer ervaring je hebt, hoe lastiger het kan zijn. Hoe meer teksten je op de plank hebt liggen, hoe groter de verwarring over welke je waarvoor zult inzetten.
Wat deze trainers, coaches en adviseurs parten speelt, is het ordenen van de hoeveelheid teksten (ofwel: gedachten, ideeën, ervaringen) die ze inmiddels hebben verzameld. Als het om de ordening van hoeveelheden tekst gaat, is mijn advies: orden naar doel. Je doel stem je af op je lezer/luisteraar, dat wil zeggen: je (potentiële) klant.
Je (potentiële) klant wil korte, concrete, overzichtelijk gepresenteerde informatie over jou, je bedrijf en je diensten. Je website is jouw etalage, deze is er voor je klant. Dus in de keuze voor de teksten op je website heb je altijd en alleen maar je klant, zijn problemen en zijn wensen/behoeften voor ogen. Dat betekent concreet: je elevator pitch, de worsteling van je doelgroep, de resultaten die jij je doelgroep kunt beloven en eventueel iets over jouw drijfveren.
Orden je teksten naar het doel dat je hebt. Op deze manier kom je optimaal tegemoet aan je klant en kun je alles wat je wilt vertellen glashelder in je etalage (homepage, profieltekst op social media etc.) zetten.
De teksten die je niet in je etalage kwijt kunt en alle andere kernachtige zinnen en alinea’s die je in de loop der tijd hebt geschreven (of verzameld) lenen zich vaak goed voor artikelen of blogs. Daarin inspireer of informeer je je klant. Daarin kan hij jou beter leren kennen, als hij dat wil. Hij is dan al voorbij je etalage en kennelijk overtuigd van je waarde.
Je verleidt je klant stap voor stap. Zet die stappen bewust en zorgvuldig en steeds met een helder doel voor ogen. Als je te grote stappen neemt of meerdere stappen tegelijk, dan loop je het risico je klant onderweg te verliezen. Dat is jammer, en helemaal niet nodig.
Creëer helderheid en overzicht, voor je klant én voor jezelf. Dat werkt!
Ben jij trainer, coach, adviseur? Verdrink jij weleens in je eigen teksten? Weet je soms niet meer wat te zeggen omdat je zoveel wilt zeggen? Wat doe je dan? Ik hoor je ervaringen heel graag hieronder.