Integere types doen niet aan marketing

 in Content marketing, Ondernemerschap, ZZP & Zichtbaarheid

Terecht of onterecht: menig trainer, coach of adviseur is vies van marketing. Dienstverleners willen marketing nog wel eens associëren met schreeuwerige types die je voor een veel te hoge prijs iets aansmeren dat je niet echt nodig hebt. Zo iemand willen ze niet zijn. Marketing is in hun ogen gelijk aan een façade van té mooie praatjes, loze beloften en grote lichtgevende letters.

Integere types doen niet aan marketing, dat lijkt de impliciete overtuiging. Mensen die met mensen werken, zouden zich niet expliciet bezig mogen houden met het verkopen van zichzelf en hun dienst. Mensen die andere mensen begeleiden in hun persoonlijke of professionele ontwikkeling doen dat namelijk vanuit een gedreven houding, met liefde en betrokkenheid. Daar hoort geen marketing bij. De liefde voor hun klant is oprecht en zou aldus voor zich moeten spreken.

Liefde voor je doelgroep en gedrevenheid in je werk – hoe oprecht ook – verkoopt zich helaas meestal niet vanzelf. Je dienst heeft een voertuig nodig om de wereld in te rollen. Dat voertuig hoeft geen lawaai te maken: marketing hoeft niet schreeuwerig te zijn. Maar het is wel nodig dat je een kleur hebt én dat je in beweging bent. Opdat mensen je zien als je voorbijkomt. Er zijn absoluut meerdere manieren om gezien en gehoord te worden dan met een ‘marketing-megafoon’ in iemands gezicht te schreeuwen.

Vies van marketing, dat was ikzelf ook. Totdat ik ontdekte dat ik me niet hoefde aan te passen aan wat ik dacht dat marketing was. Ik kwam erachter dat marketing over zichtbaarheid gaat. Zichtbaarheid is jezelf laten zien. Jezelf laten zien is alleen mogelijk als je dat doet op een manier die bij je past – anders bén jij het niet. Als je iets laat zien dat jij niet bent – hoe slim ook verpakt – dan gaat dat niet voor je werken. De kunst is dus jezelf te laten zien op een manier die past bij jou en je dienst of product.

Het is een misvatting dat je om jezelf en je bedrijf actief in de markt te zetten iets zou moeten doen dat tegen je eigen waarden indruist. Je hoeft jezelf niet te forceren. Je hoeft geen dingen te doen die je eigenlijk niet wilt. Je hoeft geen acties te plegen die niet bij je professie passen. Het is niet nodig een commerciële wereld te betreden waarin je je niet thuis voelt. Je kunt ondernemer zijn en gerust in je eigen wereld en die van je klant blijven. Beter zelfs.

Om jezelf in de markt te zetten is het nodig dat je inzoomt op jouw specifieke waarden: wie ben je, wat doe je, voor wie, waarom en waartoe? Precies dát maak je expliciet. Vervolgens laat je dit rustig aan de wereld zien: op je website, in blogs, artikelen, tijdens lezingen, workshops en kennismakingsgesprekken. Dát is marketing. Je toont de liefde voor je vak. Je toont je liefde voor de mensen met wie je werkt. Niets om bang voor te zijn.

Ben jij trainer, coach, adviseur? Hoe denk jij over het marketen van jezelf en je dienst? Ik hoor het graag! Je reactie is van harte welkom hieronder.

Deze blog eerder gelezen? Omdat het zomertijd is, vind ik het leuk hierboven een van mijn eerder gepubliceerde blogs te hernemen. Over een onderwerp dat me aan het hart gaat: misverstanden en vooroordelen over marketing.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
  • Nelleke Metselaar
    Beantwoorden

    Beste Kiki,
    Ik heb je blog doorgestuurd aan de vriendin van mijn zoon die net is afgestudeerd als sociaal psychologe en – ondanks mijn genuanceerde tegenwerpingen – alle marketing beschouwt als manipulatie – terwijl ze er in haar nieuwe baan toch ook mee moet werken.
    Leuk, dank je!
    En ik neem wellicht nog contact met je op mbt wat teksten voor mijn nieuwe profilering. Eerst eens even vakantie houden….

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Dag Nelleke, er zijn vele vormen van marketing die bewust manipulatief zijn, mijn punt is inderdaad dat dit niet de enige manier is om jezelf krachtig in de markt te zetten. Praten over waar je voor staat, over de liefde voor je vak en je liefde voor de mensen met wie je werkt, is een andere manier. Wel handig om dit op een bewuste, korte, krachtige, klantgerichte manier te doen. Dat kan (ook) integer. Vraag de vriendin van je zoon gewoon om het te proberen, ze zal zien dat het werkt en dan versterkt de ervaring zichzelf. Fijne vakantie!

  • Richard Sloot
    Beantwoorden

    Geheel mee eens wat Kiki hier aangeeft. Marketing hoeft niet een circus te zijn vol lawaai. Het gaat erom wie jij bent en waar je voor staat met jouw product. Ik sta voor:
    Samen sterk in zorg voor werk!

    • Kiki Verbeek
      Beantwoorden

      Dag Richard, inderdaad, en als je het eenmaal zo ziet, dan kun je het niet meer niet-zien. Mooie slogan heb je!

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.