Breng in de praktijk waar jij voor staat

 in Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Webteksten schrijven

Persoonlijke aandacht, dat is waar alles om draait. Dit is het motto van loopbaanprofessional Diederik. Hij heeft het in grote, trotse cursieve letters boven zijn professionele profiel gezet.

Zijn website en LinkedIn-pagina zijn snel gevonden: Diederik, de loopbaancoach wiens digitale uithangborden vooral veel over hemzelf vertellen. Over waar hij is opgegroeid. Over zijn hobby’s en liefhebberijen, zijn vrouw en kinderen, zijn favoriete vakantiebestemming. Over zijn opvallende eigenschappen. Over zijn werkervaring, zijn wapenfeiten, zijn manier van werken met mensen. Over de passie die hij voelt voor zijn vak en zijn professionele fascinaties. En dat hij op zoek is naar werk.

Wat is hier aan de hand? Wat de lezer van zijn profiel ervaart, schuurt met het belangrijkste statement in zijn tekst: ‘persoonlijke aandacht, dat is waar alles om draait’. Persoonlijke aandacht? Waar? Hoe?

Diederik heeft vooral veel aandacht voor zichzelf en lijkt ervan uit te gaan dat zijn lezer minstens zoveel aandacht voor hem heeft. Dat wringt. Diederik is coach. Hij werkt met mensen. Hij helpt ze met het aanpakken van hun problemen. Persoonlijke aandacht is iets wat hij daarin erg belangrijk vindt. Althans dat is wat hij zegt.

Wie staat er centraal als er een dienst wordt verleend? De begeleider of de klant? De klant natuurlijk. Toch lijkt dit voor veel trainers, coaches, adviseurs niet vanzelfsprekend. Ze weten het wel, en zullen je gegarandeerd dit antwoord geven als je ze ernaar vraagt. Maar in de profilering van zichzelf gedragen ze zich er niet naar.

Er is een uitdrukking voor dit verschijnsel: practice what you preach. Breng in de praktijk waar je voor staat. Wie je bent als professional is de optelsom van wat je doet, hoe je dat doet en waarom. Zolang deze som niet klopt of de verschillende componenten rammelen, zullen potentiële klanten moeite hebben je te herkennen. Wie nalaat in de praktijk te brengen waar hij voor staat, communiceert een professioneel verhaal met ruis. Dat is niet aantrekkelijk.

Zodra dat wat je als professional over jezelf zegt, overeenkomt met wat je doet met de mensen met wie je werkt, valt alles op zijn plek. Voor je doelgroep én voor jezelf. Zolang dat niet het geval is, blijf je bezig zaken op hun plek te dúwen. Dit levert motto’s op als die van Diederik: een statement dat op gespannen voet staan met wat de lezer ervaart als hij naar Diederiks profiel kijkt. Dat voelt geforceerd en hiermee overtuig je niemand, ook jezelf niet.

Richt je op je potentiële klant door hem iets over zichzelf te vertellen. Zorg dat je doelgroep zichzelf herkent. Laat daarin jouw eigen kwaliteiten doorklinken. Als je een dienstverlener wilt zijn, gedraag je dan ook daarnaar. Maak jezelf zichtbaar door over je klanten te praten in plaats van over jezelf. Dáárin zien zij jou. Echt waar.

Vind je het lastig je kwaliteiten te laten doorklinken in de teksten op je website of je LinkedIn-profiel? Weet je niet hoe je jezelf kunt profileren op een manier die past bij wie je bent en wat je doet? Een keer samen sparren daarover? Meld je hier aan voor een telefonische Verhelderingssessie. Een Verhelderingssessie is gratis en vrijblijvend en duurt ongeveer 30 minuten. Ook deze maand geef ik er weer 3 weg.

NB: Bovenbeschreven casus is samengesteld uit verschillende casussen uit mijn praktijk. Diederik is de naam die ik aan deze samengestelde persoon heb gegeven.

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.