De eenzaamheid van een goed idee

 in Ondernemerschap, Professionele identiteit

Stella (54, adviseur voor ondernemers) heeft een goed idee. Niet zomaar een idee. Het idee borrelt al minstens 15 jaar binnen in haar. Het is een plan voor een instrument waarin ze alles samenbrengt wat ze in haar werkende leven heeft opgebouwd. Als ze dit idee kan uitvoeren, dan zal ze zichzelf én haar vakgenoten een grote dienst bewijzen.

Er staat dus nogal wat op het spel. Een heel professioneel leven, of meer – zo voelt het soms.

Naarmate haar loopbaan vorderde, is Stella zich bewust geworden van de tekortkomingen van de manier van werken in haar vakgebied. De afgelopen jaren groeide de behoefte om haar klanten persoonlijker te bedienen en daarmee beter aan te sluiten bij wat zij nodig hebben. Haar verlangen is inmiddels zo groot dat ze er regelmatig wakker van ligt.

Het instrument dat ze heeft bedacht zal haar in staat stellen om haar klanten een completer advies te geven dan ze tot nu toe doet – en dan haar vakgenoten doorgaans doen. Klanten komen met complexe vragen, en haar adviezen hebben impact. Het instrument maakt het mogelijk om de klant niet alleen antwoord op zijn vraag te geven, maar ook de brede context van de vraag én de langere termijn erin te betrekken.

Stella wil haar idee in de praktijk brengen, maar ze weet niet waar te beginnen.

Een goed idee kan je een eenzaam gevoel geven – want het is jouw idee. En zolang het idee z’n vorm nog niet heeft gevonden, ben jij de enige die ermee rondloopt.

Een idee dat over een periode van jaren langzaam in jou is gerijpt, kun je niet zomaar naar buiten brengen. Het laat zich niet makkelijk vangen. Het is namelijk geworteld in jouw ervaringen. Dat kan intiem voelen. Want de bron is té dichtbij. De verbindingen die je ermee hebt, zijn té talrijk. Er staat té veel op het spel.

Wat als het niet lukt? Wat als het niet werkt zoals je had gedacht? Wat als je vakgenoten het bekritiseren? Wat als je je hart, je ziel, je tijd, je aandacht en je geld in iets stopt en het mislukt?

Stella’s onderneming heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een succesvol en stabiel bedrijf. Ze zou op deze manier prima kunnen doorwerken tot aan haar pensioen. Maar dat doet ze niet – want al die jaren ervaring in haar vakgebied hebben haar de ogen geopend voor wat er onder de oppervlakte speelt.

Ruimte maken en de moed opbrengen. Stap voor stap vertaalt Stella haar abstracte concept naar een concrete werkwijze. Dwars door de onzekerheid: ‘dat ik dit wil, gaat vast alleen over mij’; en de paniek: ‘dit gaat nooit lukken’; en de twijfels: ‘niemand zit hierop te wachten’. Een vorm vinden gaat niet vanzelf. Dat is moeilijk. Dat is een puzzel. Dat kost tijd. En al die tijd is er niemand die haar garandeert dat ze goed bezig is.

Dit is hoe het vaak werkt. Hoe doeltreffender het idee, hoe spannender het proces naar de realisatie van dat idee. Iets nieuws maken. Omdat jij erin gelooft. Kom in actie. Als je de vorm eenmaal hebt, kun je verder groeien, het met anderen delen én inzetten in je praktijk.

Het idee waar jij al zo lang mee rondloopt, wacht op je – totdat jij ervoor gaat staan.

Ben je bezig een systeem, model of methode uit te denken waarmee je je doelgroep beter kunt helpen en tegelijkertijd je eigen dienstverlening stroomlijnt of verdiept? Kom je er niet uit? Of is het té spannend om mee bezig te zijn? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.