Hoe spreek je de juiste doelgroep aan?
Een paar jaar geleden schreef ik een boek met de titel ‘Integere types doen niet aan marketing’. Best een vreemde titel.
Een riskante titel bovendien, want onzin. Hoezo zouden integere types niet aan marketing doen? Of sterker nog: wilde ik soms beweren dat marketing een niet-integere bezigheid is? Nee, natuurlijk niet.
Gek genoeg leek iedereen dit te begrijpen. Gelukkig.
Een beetje vreemd dus, maar de titel werkte. Hij sprak precies mijn doelgroep aan: coaches en consultants. Mensen die met mensen werken, die dat met hart en ziel doen, die hoge kwaliteit leveren, maar onvoldoende zichtbaar zijn én weerstand hebben tegen marketing.
Weerstand die voortkomt uit de opvatting dat marketing schreeuwerig is, ongemakkelijk, geforceerd, iets wat je van je werk houdt. Maar dat is niet zo. Althans: dat hoeft niet zo te zijn.
Marketing gaat over zichtbaarheid. Jezelf zichtbaar maken. Je dienst in de markt zetten. Dat kan op vele manieren, ook op een rustige, oprechte, integere manier – of een andere manier die bij je past.
De titel van mijn boek trof doel. Nog steeds hoor ik varianten op die titel terug als klanten iets over mijn boek zeggen, zoals: ‘rustige types schreeuwen niet’ of iets dergelijks. Voor mij een signaal dat ze zich ermee identificeren en de inhoud ervan eigen hebben gemaakt.
Hoe spreek je dus de juiste doelgroep aan?
Je spreekt je doelgroep aan door vanuit je doelgroep te spreken. Het is een impliciete overtuiging van mijn doelgroep die ik benoemde in de titel van dit boek. De spanning in de kwestie is duidelijk – want je moet er wat mee, met die verrekte marketing. Je hoeft niet eens tot mijn doelgroep te behoren om je met deze uitspraak te kunnen identificeren. Veel mensen die worstelen met zichtbaarheid zullen zich erin herkennen.
Mijn verhaal geldt ook voor jouw verhaal en jouw doelgroep: hoe specifieker de kwestie die je aankaart, hoe duidelijker het profiel dat je van jezelf neerzet, hoe meer mensen zich aangesproken zullen voelen. Hoe specifieker, hoe meer: dat lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet.
Je hoeft niet bezorgd te zijn dat je met een uitgesproken bewering je doelgroep te zeer beperkt.
Het tegenovergestelde is namelijk het geval: hoe meer kleur, hoe herkenbaarder je profiel, hoe makkelijker mensen zich uit eigen beweging kunnen identificeren, óók als ze niet tot je doelgroep behoren. Interessant, toch? Experimenteer er eens mee.
(Dit is trouwens het boek waar ik het over heb: Integere types doen niet aan marketing…)
Bereik je je doelgroep niet? Weet je wat je te bieden hebt, maar is dat voor je doelgroep onduidelijk? Of denk je dat je geen doelgroep hébt? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.