Wat is de rode draad in jouw verhaal?

 in Overtuigende profielteksten, Professioneel profiel, Webteksten schrijven, ZZP & Zichtbaarheid

“Ik heb een website waarop niet staat wat ik bedoel,” zucht Britta (37, consultant). “Je wilt niet weten hoeveel avonden en weekenden ik heb besteed aan al die woorden en zinnen op mijn site. Dan weer dit aanpassen, dan weer dat erbij zetten, dan weer weghalen wat ik net had toegevoegd, zo gaat het maar door. En nog steeds staat er niet wat ik wil zeggen.”

Britta zit zo diep in haar eigen verhaal dat ze niet meer weet wat ze zal vertellen.

Soms vertelt ze een standaardverhaal over haar werkzaamheden, een aaneenschakeling van algemeenheden en clichés. Dit zegt niets, denkt ze dan. Dit zou elke consultant over zichzelf kunnen zeggen.

Soms vertelt ze over haar loopbaan, een uiteenzetting van haar persoonlijke ontwikkeling en de inzichten die ze onderweg opdeed. Leuk voor mezelf, denkt ze dan. Maar welke klant gaat hierop reageren?

Soms vertelt ze over haar manier van werken, een beproefd recept. Veel te lang en te gedetailleerd, denkt ze dan. Wat moet ik met al die waardevolle inhoud als ik niet eens de juiste klanten ervoor vind? Ze wordt er verdrietig van.

Britta komt met een voorbeeld van een collega in een ander vakgebied die er wél in is geslaagd een aansprekend verhaal op zijn website te zetten. Laatst heeft ze de opbouw van zijn site geïmiteerd, aangepast aan haar eigen inhoud. Maar het werd een onsamenhangend geheel. Ook heeft ze zinnen van hem overgeschreven, maar die bleven op een vreemde manier té opvallend – toen heeft ze ze maar weer geschrapt.

Helder lijkt vanzelfsprekend. Als iemands verhaal helder is, lijkt die helderheid zo simpel. Je kunt er ontmoedigd van raken. Misleidend is dat. Want niemand is zomaar in staat om een verhaal neer te zetten dat overtuigend is in z’n eenvoud. Authentiek. Geloofwaardig.

Jezelf en je dienst toegankelijk maken is belangrijker dan het delen van alle informatie die je hebt. Dat is wat een overtuigend verhaal doet: jou en jouw dienst herkenbaar maken voor je doelgroep.

Je hoeft niet volledig te zijn, je hoeft niet dekkend te formuleren. Je hoeft ook niet origineel te zijn. Concreet is origineel genoeg. Als je jezelf en je dienst concreet maakt, betekent dat dat je kleur aanbrengt, levendigheid erin stopt, je eigen toon en stijl uitdrukt. Dat kost moeite. Die moeite doen de meeste professionals niet.

Met jezelf als enthousiaste, getalenteerde, ervaren dienstverlener ben je er nog niet. Helaas. Jouw persoonlijk profiel heeft woorden nodig die herkenbaar zijn, en aantrekkelijk. Dan maak je jezelf zichtbaar. Zo breng je je doelgroep in beweging, en dan komen de klanten die bij je passen uit zichzelf naar je toe.

Ben je op zoek naar de rode draad in je professionele verhaal? Lukt het je niet de juiste formuleringen te pakken te krijgen? Vertel je vaak te veel? Of juist te weinig? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.

www.glashelderverhaal.nl

Aanbevolen Berichten
Stel mij gerust een vraag

Voel je vrij je vraag of opmerking aan me voor te leggen, wellicht kan ik je helpen. Je krijgt spoedig reactie. Hartelijke groet, Kiki Verbeek

dit veld niet invullen s.v.p.