Waarom werk doen dat bij je past?
Adriaan (41) huilde terwijl hij zijn intervisiegroep vertelde over de eerste successen in zijn zelfstandig ondernemerschap. Zijn toehoorders waren geraakt, maar voor Adriaan voelden al die emoties wat overdreven. Je gaat toch niet huilen over je werk? En het gaat juist zo goed! Maar het waren tranen van ontspanning: Adriaan realiseerde zich dat het was gelukt.
Hij had het gedurfd. Hij had het gedaan. Hij werd gezien. Hij werd herkend. En nu kreeg hij erkenning. Nu leek het ineens alsof de wereld zei: ja, kom maar, we hebben je nodig.
Zó moeilijk als het de afgelopen jaren was geweest – en zó simpel als het nu leek te zijn.
Doen wat bij hem past. Doen wat van nature komt. Doen wat voor hem betekenis heeft. Adriaan draagt eindelijk zijn professionele identiteit uit: wat hij doet, valt samen met wie hij is, en daarmee neemt hij een plek in een wereld waarin hij zich thuis voelt.
Identiteit – een hot topic. Gender. Afkomst. Seksuele oriëntatie. Cultuur. Sociale context. Leefomgeving. Allemaal aspecten van iemands identiteit – het ene weegt zwaarder dan het andere, dat verschilt per persoon. Hoe dan ook is je identiteit een onvervreemdbaar onderdeel van wie je bent. De opgave is dat je dat kúnt zijn en mág zijn en dat je je hiermee durft te laten zien.
Veel coaches en consultants hebben hun werk gemaakt van iets dat onderdeel is van hun identiteit, dat maakt hen zo betrokken bij hun vak, dat maakt de kern van hun ondernemerschap zo persoonlijk. Dit hebben ze dan vervolgens te ‘vermarkten’: je wilt het niet, en je wilt het toch. Een worsteling voor veel dienstverleners, omdat je identiteit zo ‘eigen’ voelt.
Ik geloof in een professioneel leven dat in dienst staat van het uitdrukking geven aan je eigenheid. Dat geeft voldoening, zin en betekenis. Het is goed om te weten dat je mag doen wat je past.
Als je werk doet dat in lijn ligt met je identiteit, dan vallen je puzzelstukjes in elkaar. Daar kun je een leven lang op voortbouwen. Daar kun je heel veel mensen mee van dienst zijn. En dat doet Adriaan – om te huilen zo mooi.
______
Wat is jouw professionele identiteit? Voel je wat het is, maar krijg je het niet te pakken? Weet je wel waar die eigenheid in zit, maar lukt het je niet om deze zichtbaar te maken? Lukt het niet om ermee de markt op te gaan? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische Verhelderingssessie (30 minuten, en vrijblijvend). Elke maand geef ik er een paar weg.