De onbetwistbare start van succesvol ondernemerschap
Ondernemers kunnen succesvoller zijn als ze eraan denken alles wat ze doen te beginnen met de vraag ‘Waarom?’. Over het antwoord op die vraag aan de ondernemer heeft de klant vaak geen idee – ook al reageert hij er wel op. En meestal heeft eerlijk gezegd niet alleen de klant geen idee. Voor de ondernemer zelf is zijn ‘waarom’ vaak onduidelijk, of in elk geval impliciet. Dat is een gemiste kans.
Waarom doet een trainer, coach of adviseur wat hij doet? Waar komt hij ’s ochtends zijn bed voor uit? Wat motiveert hem dag in dag uit? Meestal is die drijvende kracht ‘een gevoel’, een intuïtief weten dat lastig vast te pakken is. Veel mensen beginnen vaagheden of algemeenheden te stamelen als ik ze op de man af naar hun drijfveren vraag. De vraag lijkt zo voor de hand liggend, maar bijna niemand heeft er een helder antwoord op.
Hoe kun je ooit klanten voor je winnen of hoe kunnen klanten zich ooit met je verbinden als je niet in staat bent onder woorden te brengen waarom je doet wat je doet? Je ‘waarom’ is een doel, een motief, een ‘geloof’ dat niets te maken heeft met wát je doet, maar met waarom je het doet. ‘Geld verdienen’ is geen antwoord op de vraag waarom je iets doet. Dat is een resultaat, geen beweegreden. Waar precies kom jij elke dag je bed voor uit? En wat heeft een ander daaraan?
Jouw dienst of product brengt – impliciet of expliciet – je ‘waarom’ tot leven. Jouw dienst of product is het tastbare bewijs van wat jij gelooft. De kunst is dát in woorden te vangen. Dienstverleners verkopen meestal wat ze doen, terwijl hun klanten (onbewust) kopen waarom ze het doen. Het is juist die correlatie tussen wat je doet en waarom je dat doet die ervoor zorgt dat je opvalt, aanspreekt, mensen raakt.
Als je erin slaagt de verbinding expliciet te maken tussen wat je doet en waarom je dat doet, word je door anderen ervaren als authentiek en geloofwaardig. Wat ook zo is. Authenticiteit betekent dat je gelooft in wat je zegt en wat je doet. Daar gaat een onweerstaanbare aantrekkingskracht vanuit.
Weten én verwoorden waarom je doet wat je doet is essentieel voor duurzaam succes. Het voorkomt bovendien dat je onzichtbaar bent in het gigantische aanbod van trainers, coaches en adviseurs. Jouw ‘waarom’ geeft context aan alles wat je doet. Jouw ‘waarom’ inspireert anderen tot handelen. Wat wil je nog meer?
Simon Sinek heeft een inspirerend boek over dit onderwerp geschreven, in het Nederlands vertaald als ‘Begin met het waarom’ (Uitgeverij Business Contact, Amsterdam, 2009/2012).