Wanneer heeft een ondernemer een goed verhaal?
Een sterke marketingboodschap is helder en sprankelend, geïnspireerd en doorleefd, concreet en resultaatgericht. Zo’n boodschap spreekt het hoofd, het hart en de buik van je doelgroep aan, in een aangename mix van deze drie bronnen van motivatie.
Een krachtig professioneel verhaal over jezelf en je bedrijf, dienst of product is een pakkende combinatie van authenticiteit en klantgerichtheid. Authenticiteit en klantgerichtheid: sommigen menen dat deze begrippen in strijd zijn met elkaar. Niets is minder waar.
Authenticiteit is een populair woord de laatste jaren. Maar wat betekent het eigenlijk? Het heeft iets te maken met echtheid, eigenheid, oprechtheid. Mensen beoordelen je authenticiteit intuïtief. Authentiek zijn is een kunst. Jezelf authentiek neerzetten op bijvoorbeeld je website of in sociale media is een nóg grotere kunst. Als je alleen maar tekst hebt om jezelf te profileren verval je snel in clichés, of je wordt misverstaan, of je komt simpelweg niet over.
Het levende bewijs van de krachtige mix van authenticiteit & klantgerichtheid zijn de glasheldere verhalen van de professionals die ik in 2012 heb mogen begeleiden. Zij laten zien hoe je jezelf als authentieke expert in de markt zet en onweerstaanbaar wordt voor je leukste klanten.
Binnenkort bekroon ik het meest overtuigende glasheldere verhaal dat ik dit jaar gebouwd heb zien worden.
Wie wint de GLASHELDER AWARD 2012?
Een paar losse fragmenten uit glasheldere ondernemersverhalen:
“… hoe ingewikkeld iets ook is, het is altijd simpel in de basis. Ik geloof dat je ieder verschil in kennisniveau kunt overbruggen als je op het juiste taalniveau communiceert. Met taal kunnen we mensen weer ‘insluiten’ in plaats van uitsluiten…”
“… De wereld is te mooi om je aan dingen en mensen om je heen te ergeren. Als bedrijven beter weten hoe zij maatschappelijk verantwoord kunnen ondernemen, zijn zij in staat de wereld te verlossen van een aantal hardnekkige frustraties…”
“… Leren is een recht en een kans. Ik geloof dat de samenleving erbij gebaat is als mensen in staat zijn hun leven in eigen hand te nemen…”
“… Als er een rijker discours over muziek zou bestaan, neemt niet alleen het genieten van muziek toe, maar worden ook de mogelijkheden voor een verrassende interpretatie van overbekend repertoire groter…”
“… de kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald door de kwaliteit van de mensen die dat onderwijs verzorgen. Het gaat niet om de boeken die je hebt, maar om hoe je die boeken gebruikt…”
“… geschiedenis en erfgoed verbindt mensen met het hun roots, daarbij weten ze zich onderdeel van een groter verhaal. Wij staan op de schouders van onze voorouders…”
“… een ontspannen leven, midden in de hektiek. Ik geloof dat het lichaam de meest concrete ingang is voor persoonlijke ontwikkeling…”
… de kracht van diversiteit. Iedereen is anders en dat maakt deze wereld zo boeiend. Deze boodschap wil ik dat we doorgeven aan onze kinderen. Degenen die met kinderen werken spelen hierbij een sleutelrol…
“… Ik geloof in het creëren van een sneeuwbaleffect. Ondernemers zijn niet succesvol in hun eentje. Dat doen ze door zó aanstekelijk te zijn dat ze fans krijgen, die spontaan ook anderen enthousiast maken. Internet is de grootste sneeuwballenmachine die ooit heeft bestaan…”
“… dat ieder mens van betekenis wil zijn voor anderen. Dat is de essentie van leiderschap in het onderwijs. Hoe daar inhoud aan te geven leeft in het hart van leidinggevenden, vaak als onuitgepakte cadeautjes…”
“… dat je impact op andere mensen groter is als je wordt gedreven door bezieling. Topchefs zeggen dat aandacht en liefde de geheime ingrediënten zijn van hun topgerechten…”
“… Iedereen kent de talloze vragen van peuters en kleuters die de hele dag door alles willen weten. Kinderen die als een spons alle kennis over de wereld om hen heen opzuigen. Hun open leerhouding brengt hen tot volledig wasdom…”
“… de kracht van mensen, die zich met hart en ziel, in woord en daad, verbinden met wat hen drijft. Ik geloof dat gedrevenheid de basis is van leiderschap. Zij die vanuit deze basis handelen, zijn in staat om samen met anderen prachtig werk tot stand te brengen…”
“… schoonheid biedt troost. Niet voor niets gebruiken we bij intense gebeurtenissen vaak muziek of poëzie. Ook in de natuur vinden we haar. Een zachte troost, die de rauwe randen van pijn milder maakt…”
“… mensen komen makkelijker in actie als ze precies weten welk doel ze willen bereiken en ik denk dat hun ervaring en intuïtie ze diep van binnen vaak al vertelt hoe…”
“… als je laat zien wie je bent en waarom je doet wat je doet, maak je op een persoonlijke manier contact. Persoonlijk contact is de basis voor bestendige zakelijke relaties…”
“… kracht in mensen wordt aangeboord door positieve waardering. Waardering voor elkaar zorgt voor verbondenheid. Samen trots zijn op wie je bent en wat je doet, ligt aan de basis van ontwikkeling…”
“… Alleen het onderwijs is in staat om ongelijke kansen om te vormen tot een prachtige basis voor ieder kind. Alleen het onderwijs is in staat de brug te slaan tussen geloven, culturen en sociale klassen…”
“… Ik geloof in de kracht van spel. Spel is de motor achter leren en ontwikkeling in de volle breedte…”
Wie wint de GLASHELDER AWARD 2012?
Binnenkort wordt de winnaar bekendgemaakt!
Training en coaching van GLASHELDERVERHAAL begeleidt je concreet en resultaatgericht bij het uitdenken en verwoorden van een authentiek verhaal dat als een magneet klanten aantrekt.